Jabberwocky (1977)
Terry Gilliam’s absurdistische middeleeuwenfilm gebaseerd op Lewis Carroll. Onzinnige queeste vol smerigheid, bureaucratie en surrealistische humor. Monty Python-achtig, maar donkerder en minder toegankelijke satire. Visueel rijk en geestig vervreemdend.

Jack the Giant Killer (1962)
Klassiek fantasy-avontuur waarin held monsters en tovenaars verslaat. Stop-motion, middeleeuwse magie en heldhaftigheid. Voorloper van Sinbad-stijl avonturen. Simpel maar charmant — jeugdsentiment met zwaard en draak.

Jacob’s Ladder (1990)
Vietnamveteraan ervaart hallucinaties en existentiële horror. Psychedelische nachtmerrie vol trauma, schuld en realiteitsverlies. Adrian Lyne’s meesterlijke mix van thriller, horror en mystiek. Beangstigend, tragisch en briljant gelaagd. Laat je lang niet los.

Jason Lives: Friday the 13th Part VI (1986)
Jason wordt per ongeluk weer tot leven gewekt. Camp Crystal Lake wordt opnieuw bloedig toneel. Zelfbewuste humor en gothic sfeer geven frisse wending. Minder serieus, meer plezier. Eén van de favorieten onder fans.

Jaws (1975)
Reusachtige haai terroriseert badplaats. Spannende strijd tussen mens en natuur. Spielberg’s doorbraak vol subtekst, iconische muziek en knap opgebouwde spanning. Oerklassieker en moeder van de moderne blockbuster. “You’re gonna need a bigger boat.”

Jaws 2 (1978)
Nieuwe haai, zelfde strand. Minder spannend, meer tieners in gevaar. Roy Scheider keert terug. Degelijk vervolg met wat herhaling, maar nog steeds spannend. Niet baanbrekend, wel onderhoudend.

Jaws 3-D (1983)
SeaWorld wordt geteisterd door haaienmoeder. Slechte 3D-effecten, matig acteerwerk en absurd plot. Guilty pleasure of mislukte sequel — over smaak valt hier te twisten. Haai in drie dimensies, angst in slechts één.

Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975)
Minimalistisch meesterwerk over routine, onderdrukking en existentiële leegte. Drie uur lang huishouden, koken, prostitutie — en langzaam toenemende spanning. Radicaal traag, hypnotisch en monumentaal feministisch. Een ervaring, geen ontspanning.

Jennifer Eight (1992)
Rechercheur onderzoekt seriemoorden op blinde vrouwen. Donkere thriller met Andy Garcia en Uma Thurman. Langzaam, sfeervol en gedreven door suggestie. Klassieke ‘cop meets victim’-opbouw met sinistere ondertonen. Underrated, maar niet vernieuwend — solide spanning in mistig decor.

Jeremiah Johnson (1972)
Burgeroorlogveteraan trekt de bergen in om kluizenaar te worden. Robert Redford schittert als man tegenover natuur én conflict met indianen. Prachtige landschappen, traag ritme en overlevingsstrijd. Poëtische western over afzondering, wraak en eenzaamheid.

Jersey Girl (1992)
Niet te verwarren met de 2004-versie. Romantische komedie over jonge vrouw op zoek naar liefde en richting. Kleinschalig, charmant en licht verteerbaar — typisch jaren ’90-sfeertje. Niet memorabel, wel aangenaam.

Jesus Christ Superstar (1973)
Rockopera over Jezus’ laatste dagen, vol elektrische gitaren en choreografie. Tim Rice en Andrew Lloyd Webber’s muzikale interpretatie. Gedurfd, psychedelisch en revolutionair voor z’n tijd. Spiritueel én popcultureel icoon met visuele flair.

Jesus of Nazareth (1977)
Monumentale miniserie over het leven van Jezus, met Robert Powell in hoofdrol. Bijbels trouw, groots opgezet en gedragen door respectvolle benadering. Episch, traag en klassiek — religieus fundament van jaren ’70 televisie.

Joe Kidd (1972)
Clint Eastwood als premiejager betrokken bij conflict tussen grootgrondbezitter en Mexicaanse rebellen. Klassieke western vol stijl, actie en onderdrukte spanningen. Niet Eastwood’s beste, maar degelijk en strak geregisseerd. Lakoniek geweld in het wilde westen.

Joe Versus the Volcano (1990)
Kantoorwerker hoort dat hij sterft en offert zich op in vulkaan. Surrealistische komedie met Tom Hanks en Meg Ryan in drie rollen. Absurd, filosofisch en romantisch. Valt niet bij iedereen in de smaak — cultwaardig.

Johnny Handsome (1989)
Misvormde crimineel krijgt plastische chirurgie en nieuwe kans. Mickey Rourke worstelt met identiteit, wraak en vergeving. Donkere neo-noir met morele dilemma’s. Tragisch, stijlvol en ondergewaardeerd karakterdrama in misdaadjasje.

Juice (1992)
Vier zwarte jongeren in Harlem botsen op geweld, macht en identiteit. Tupac Shakur imponeert als tragische ant held. Urban drama vol energie, spanning en sociale kritiek. Tijdsbeeld en tragedie in één — rauw en krachtig.

Jumpin’ Jack Flash (1986)
Bankmedewerkster raakt via computer betrokken bij spionagecomplot. Whoopi Goldberg schittert in chaotische komedie vol 80s-tech, vermommingen en wilde actie. Rommelig maar energiek. Licht spionageverhaal met komische flair.

Jungle Fever (1991)
Interraciale affaire tussen getrouwde zwarte man en Italiaanse vrouw brengt spanningen naar boven. Spike Lee onderzoekt racisme, verlangen en sociale druk. Complex, emotioneel geladen en maatschappijkritisch. Krachtig, confronterend en stijlvol verteld.

Just One of the Guys (1985)
Tienermeisje doet zich voor als jongen om seksisme te ontlopen. Komedie vol verwarring, identiteitsissues en highschool-romantiek. Lichtvoetig, feministisch getint en verrassend slim. Cultfavoriet in het genre van cross-dressing-komedies.

Just the Way You Are (1984)
Fluitiste verbergt handicap tijdens vakantie en vindt liefde. Kristy McNichol speelt kwetsbare hoofdrol. Romantisch drama met oprechte toon, mooie landschappen en zachte moraal. Subtiel, sentimenteel en bescheiden in opzet.

K-9 (1989)
Agent krijgt keiharde politiehond als partner. James Belushi en zijn Duitse herder vormen onwaarschijnlijk duo in komische misdaadfilm. Vol slapstick, achtervolgingen en hondengrappen. Typische 80s buddy cop-formule met harige twist.

Kagemusha (1980)
Akira Kurosawa’s episch meesterwerk over dubbelganger die feodaal leider moet vervangen. Visueel verbluffend, langzaam opgebouwd en doordrenkt met thema’s als identiteit, macht en vergankelijkheid. Historisch drama als levend schilderij. Indrukwekkend en filosofisch geladen.

Karate Killer (1976)
Lage-budget martial arts film vol gevechten en wraak. Niet verfijnd, wel bruut en energiek. Typisch voor drive-in cinema met knokpartijen en een simpel plot. Voor liefhebbers van vuistslagen en goedkope charme.

Kelly’s Heroes (1970)
Amerikaanse soldaten plannen goudroof achter vijandelijke linies in WOII. Oorlogsactie en komedie smelten samen in ensemblefilm met Clint Eastwood, Donald Sutherland en Telly Savalas. Antiautoritair, chaotisch en heerlijk cynisch.

Kes (1969)
Jongen uit arbeidersklasse in Noord-Engeland vindt hoop in verzorging van een valk. Intiem sociaal drama over jeugd, onderwijs en kansenongelijkheid. Realistisch, ontroerend en poëtisch. Ken Loach op zijn meest breekbaar en menselijk.

Kickboxer (1989)
Jean-Claude Van Damme wreekt zijn broer in Thailand. Trainingsmontage, Muay Thai en spierkracht domineren. Simpel, effectief en iconisch binnen vechtfilmgenre. Bepalend voor JCVD's carrière. Broederschap en wraak met vliegende trappen.

Kickboxer 2: The Road Back (1991)
Broer van Van Damme’s personage zet gevechtstraditie voort. Minder charisma, meer training en revanche. Geweld als therapie. Weinig nieuws, maar solide voor martial arts-fans. Vechten blijft de kern.

Kid Galahad (1962)
Elvis als zingende bokser in sportkomedie met romantiek, muziek en eergevoel. Licht, charmant en voorspelbaar. Vechten, verliefd worden, zingen — alles in stijl. Voor Elvis-fans een onderhoudende kruising tussen musical en boksring.

Kidnapped (1971)
Robert Louis Stevenson-verfilming over jonge Schot in politiek onrustige tijden. Avontuurlijk kostuumdrama vol vriendschap, trouw en actie. David McCallum en Michael Caine geven het extra pit. Klassiek verteld met veel landschap en eergevoel.

Killer Workout (1987)
Fitnessclub verandert in moordlocatie. Slasher met aerobic-outfits, stompzinnig plot en zwoele moorden. Pure jaren ’80-camp: weinig logica, veel glitter en gore. Slecht… maar leuk slecht. Cultstatus onder B-horror-fans.

Kindergarten Cop (1990)
Arnold Schwarzenegger undercover als kleuterjuf. Komedie en actie botsen charmant. Stoere held in zachte omgeving levert grappen, chaos en schattigheid. Populair familiefilmpje met verrassend warm hart. “It’s not a tumor!”

King Kong (1976)
Dino De Laurentiis’ versie met Jeff Bridges en Jessica Lange. Apenliefde, olieplatform en ramp op Manhattan. Minder charme dan origineel, meer bombast. Spectaculair en tragisch, maar vaak als over the top beschouwd.

King Solomon’s Mines (1985)
Avontuur met Richard Chamberlain als goedkope Indiana Jones. Slechte effecten, foute humor en flauwe romantiek. Toch energiek en cultwaardig. Pure pulp met jungle, schatten en clichés. Pretentieloze actiekomedie.

Kinjite: Forbidden Subjects (1989)
Charles Bronson bestrijdt kinderprostitutie in schimmige L.A.-onderwereld. Gritty, gewelddadig en moreel dubieus. Exploitatie verpakt als gerechtigheid. Laatste Bronson-vehikel bij Cannon Films. Niet subtiel, wel hard.

Kitten with a Whip (1964)
Ann-Margret als verleidelijke delinquent die brave man terroriseert. Psychologische noir met seksuele spanning en maatschappelijke kritiek. Gedateerd maar fascinerend. Tussen waarschuwing en pulpthriller.

Koneko Monogatari (1986)
Japanse live-action dierenfilm over kat en hond op avontuur. Ontroerend, mooi gefilmd en schattig zonder woorden. Internationaal heruitgebracht als The Adventures of Milo and Otis. Kinderklassieker vol natuur, vriendschap en poëzie.

Kramer vs. Kramer (1979)
Echtscheiding en vaderschap centraal in gevoelig drama met Dustin Hoffman en Meryl Streep. Emotioneel, ingetogen en menselijk. Oscarwinnaar die grote thema’s klein houdt. Ontroerende studie in liefde, verantwoordelijkheid en verlies.

Kuffs (1992)
Christian Slater als opstandige jongeman die burgerwacht wordt. Actiekomedie met doorbrekende vierde wand, zelfspot en snelheid. Licht anarchistisch, luchtig en verrassend fris. Fijne 90s-verrassing vol flair.

L.A. Story (1991)
Steve Martin als weerman op zoek naar liefde in surrealistisch Los Angeles. Poëtische komedie met satire, magie en melancholie. Tussen droom en werkelijkheid — geestig, teder en stijlvol.

La battaglia di Algeri (1966)
Realistisch, rauw verslag van Algerijnse onafhankelijkheidsstrijd tegen Frankrijk. Gemaakt als semi-documentaire. Politiek intens, moreel scherp en cinematografisch baanbrekend. Belangrijk én krachtig. Essentieel voor liefhebbers van film en geschiedenis.

La Battaglia d’Inghilterra (1969)
Italiaanse oorlogsfilm over luchtgevechten tijdens Battle of Britain. Patriottisch, gefragmenteerd en boordevol dogfights. Technisch rommelig maar visueel boeiend. Minder historisch accuraat, meer actiegericht.

La grande vadrouille (1966)
Komedieklassieker waarin Fransen geallieerde piloten helpen ontsnappen. Louis de Funès op z’n best. Tijdsdocument vol humor, chaos en hart. Populair, charmant en nationaal erfgoed in Frankrijk.

La Guerre du Feu (1981)
Oermensfilm zonder dialogen over zoektocht naar vuur. Visueel krachtig, authentiek en origineel. Communicatie, evolutie en overleven in de prehistorie. Bijzonder, gewaagd en indrukwekkend.

Labyrinth (1986)
Tiener betreedt magische wereld om babybroertje te redden van Goblin King. Jim Henson’s poppen, David Bowie’s charisma en fantasierijke decors. Magie, muziek en groei. Cultklassieker voor jong en oud.

Lady in White (1988)
Jongen ziet geest en ontdekt oude moord. Sfeervolle spookfilm met nostalgische toon en sociale onderlaag. Mysterieus, ontroerend en stijlvol. Een vergeten parel binnen bovennatuurlijke kinderthrillers.

Lady in White (1989)
Zelfde film als hierboven; soms verkeerd jaargang geregistreerd. Geen aparte versie — dus geen dubbele omschrijving nodig.

Ladybugs (1992)
Rodney Dangerfield traint meisjesvoetbalteam vol jongensvermomming. Sportkomedie met genderverwarring, slechte grappen en flauwe moraal. Jaren ’90-humor — fout, maar vermakelijk. Je moet ervan houden.

Ladyhawke (1985)
Vervloekt koppel leeft tussen nacht en dag, alleen samen via derde persoon. Middeleeuws fantasyverhaal met liefdestragedie, magie en ridders. Visueel sterk, muzikaal controversieel. Romantisch en avontuurlijk.

Land of Doom (1986)
Post-apocalyptische overlevingsfilm in Mad Max-stijl. Slechte dialogen, woestijn, motorbendes en foute outfits. Puur B-actievoer voor liefhebbers van goedkope chaos en geweld. Kampachtig en cultwaardig.

Last Exit to Brooklyn (1989)
Donkere mozaïek van uitzichtloze levens in jaren ’50 Brooklyn. Prostitutie, armoede, onderdrukking. Hard, rauw en schokkend. Gebaseerd op Hubert Selby Jr.’s roman. Geen feelgood — wel indrukwekkend en intens.

Lat Sau San Taam (1992)
Ook bekend als Hard Boiled van John Woo. Chow Yun-fat als flik die met geweren danst. Ongekende vuurgevechten, choreografie en stylized geweld. Actiecinema op z’n spectaculairst. Essentiële Hongkongfilm.

Laurel and Hardy’s Laughing 20’s (1965)
Compilatiefilm met hoogtepunten uit de stomme filmperiode van het legendarische duo. Klassieke slapstick, visuele grappen en tijdloze timing. Nostalgisch eerbetoon vol charme en historische waarde. Voor fans én nieuwkomers een glimlach gegarandeerd.

Le cercle rouge (1970)
Stijlvolle Franse misdaadfilm van Jean-Pierre Melville. Een koele, minimalistische kijk op eer onder criminelen. Alain Delon en Yves Montand schitteren in gespannen stilte. Puur vakmanschap, strak geregisseerd — slow burn met dodelijke precisie.

Lean on Me (1989)
Waargebeurd drama over strenge schooldirecteur Joe Clark die orde brengt in verloederde school. Morgan Freeman overtuigt als charismatische leider. Ingelijst in jaren ’80-moraal: streng maar rechtvaardig. Inspirerend, maar simplistisch — klassiek in opzet.

Leatherface: Texas Chainsaw Massacre III (1990)
Derde deel brengt de kettingzaag terug met meer actie en minder satire. Donkerder, bloederiger en rechtlijniger. Geen klassieker, wel grimmige cultfilm met grindhouse-gevoel. Leatherface blijft angstaanjagend, ondanks matig script.

Legal Eagles (1986)
Robert Redford en Debra Winger als rivaliserende advocaten in romantische thriller met kunst, moord en intriges. Licht verteerbaar, charmant en stijlvol. Geen meesterwerk, maar wel vermakelijk rechtbankvermaak met vleugje mysterie.

Legend (1985)
Ridley Scott’s fantasy-epos met Tom Cruise en Tim Curry als demonische Darkness. Visueel adembenemend, narratief zwak. Elfjes, eenhoorns, duisternis en licht in sprookjesachtige setting. Cultstatus dankzij sfeer, kostuums en Curry’s performance.

Les valseuses (1974)
Franse cultklassieker vol anarchie, seks en nihilisme. Gérard Depardieu en Patrick Dewaere in losbandige roadmovie vol provocatie. Vrijheid zonder richting. Rauwe coming-of-age vol shockwaarde en existentialisme. Niet voor iedereen, wél invloedrijk.

Let It Ride (1989)
Verslaafde gokker beleeft perfecte dag op renbaan. Richard Dreyfuss excelleert als neurotische geluksvogel. Komedie vol cynisme, bizarre types en onwaarschijnlijke meevallers. Vreemd, maar amusant voor wie het ritme volgt.

Lethal Weapon (1987)
Mel Gibson en Danny Glover als explosief politie-duo. Start van succesvolle buddy cop-franchise. Actie, humor, drama en bromance in perfecte balans. Klassieke jaren ’80 actie met hart én kogels. “I’m too old for this…”

Lethal Weapon 2 (1989)
Duo keert terug, ditmaal tegen Zuid-Afrikaanse diplomaten. Meer actie, meer humor, minder diepgang. Joe Pesci als irritante sidekick. Vlot en onderhoudend — pure popcornactie. Sequel die zijn voorganger nauwelijks overtreft, maar degelijk blijft.

Lethal Weapon 3 (1992)
Politiepartners bestrijden corrupte ex-agent. Meer slapstick, minder duisternis. Relatie groeit, actie blijft. Functieschema van eerdere delen herhaald, maar met charme. Leuke franchisevervolg, licht verteerbaar en vertrouwd. Groot in explosies, klein in vernieuwing.

Let’s Get Harry (1986)
Amerikaanse arbeiders reizen naar Colombia om vriend te redden. Onwaarschijnlijke premisse, veel vuurwapens. Mark Harmon, Robert Duvall en Gary Busey in over-the-top reddingsmissie. Patriottisch, onzinnig en vergeten — en terecht.

Licence to Kill (1989)
Timothy Dalton’s tweede (en laatste) optreden als Bond. Duisterder, grimmiger en gewelddadiger dan voorgaande delen. Bond zint op persoonlijke wraak. Minder gadgets, meer emoties. Onderschatte Bondfilm met edge.

License to Drive (1988)
Tiener faalt rijexamen maar ‘leent’ toch auto. Corey Haim en Corey Feldman in lichte komedie vol chaos, drank en liefde. Jaren ’80 in een notendop: brutaal, luid en puberaal charmant.

Life of Brian (1979)
Monty Python’s satirische blik op religie via het leven van Brian, een man die per ongeluk voor de Messias wordt aangezien. Absurd, briljant, scherp. Onvergetelijk citaat: “Always look on the bright side of life.”

Lifeforce (1985)
Vampiers uit de ruimte zuigen levensenergie in Londen. Mix van sci-fi, horror en erotiek. Groots, raar en vaak verwarrend. Visueel ambitieus, narratief chaotisch. Cultfavoriet dankzij durf en naaktheid.

Lightning, the White Stallion (1986)
Paard, meisje en ontsnapping — feelgood familiefilm met klassieke Disney-achtige toon. Avontuur vol hart, vriendschap en paardenliefde. Onbekend, maar lief. Simpel en onschuldig.

Linea rossa 7000 (1965)
Italiaanse racefilm over snelheid, rivaliteit en romantiek. Vage plot, veel motorsport. Kleurt duidelijk binnen genregrenzen. Interessant voor liefhebbers van vroege Europese actiecinema. Zeldzaam, maar niet onmisbaar.

Lionheart (1990)
Jean-Claude Van Damme als deserteur die meedoet aan illegale gevechten om zijn familie te helpen. Brute knokpartijen, nobele motieven. Emotionele ondertoon in actievol decor. B-film met hart, spierkracht en eergevoel.

Little Man Tate (1991)
Jonge jongen met hoog IQ worstelt met eenzaamheid. Regiedebuut van Jodie Foster, die ook zijn moeder speelt. Teder, integer en invoelend drama over anders-zijn en moederliefde. Klein, gevoelig en slim verteld.

Little Monsters (1989)
Jongen ontdekt monsterwereld onder zijn bed. Fred Savage en Howie Mandel in bizarre, duistere jeugdfilm vol practical effects, ondeugendheid en chaos. Mix van komedie en nachtmerrie. Cultwaardig en vreemd.

Little Shop of Horrors (1986)
Musical-komedie over bloeddorstige plant. Rick Moranis en Steve Martin schitteren in bizarre horrorparodie met catchy liedjes. Humor, gruwel en liefde in pulpverpakking. Cultklassieker vol stijl en charme.

Live a Little, Love a Little (1968)
Elvis als fotograaf in rommelige romantische komedie. Iets gewaagder dan zijn eerdere films, maar nog steeds licht en luchtig. Inclusief het nummer “A Little Less Conversation.” Charmant en vergeetbaar.

Logan’s Run (1976)
Toekomst waarin iedereen op 30 wordt geëlimineerd. Twee vluchtelingen ontdekken waarheid achter utopie. Retro sci-fi met filosofische insteek, visuele flair en jaren ‘70-esthetiek. Klassiek binnen dystopisch genre.

Lone Wolf and Cub: Baby Cart at the River Styx (1972)
Samurai en zijn zoontje nemen huurmoorden aan. Bloedig, visueel meesterlijk en poëtisch. Manga-verfilming met zwaardkunst, eergevoel en ouder-kindband. Puur Japans filmvakmanschap. Briljant en invloedrijk.

Lone Wolf and Cub: Baby Cart in Peril (1972)
De vierde film in de serie toont meer achtergrond en vrouwelijk zwaardgeweld. Gelaagder, maar nog steeds bloederig en intens. Elegante mix van schoonheid en geweld. Iconisch.

Lone Wolf and Cub: White Heaven in Hell (1974)
Laatste deel — surrealistisch, somber en visueel extreem. Sneeuwgevechten, symboliek en bloed vloeien rijkelijk. Tragisch einde van legendarische saga. Een kunstwerk in slow motion.

Lone Wolf McQuade (1983)
Chuck Norris als ruige ranger die met brute kracht misdaad bestrijdt. Explosies, karate en cowboyhouding. Pure jaren '80-actie met testosteron en patriotisme. Voor fans van vuisten en slow-motion.

Long Weekend (1978)
Australische natuurhorror waarin arrogant stel de wraak van de natuur ervaart. Ongemakkelijk, langzaam en beklemmend. Milieuthema zonder preek. Tussen psychologisch en bovennatuurlijk. Onheilspellend origineel.

Look Who’s Talking (1989)
Baby vertelt gedachten via voice-over van Bruce Willis. Romcom met twist: baby's perspectief. John Travolta en Kirstie Alley zorgen voor charme. Licht, grappig en zoet. Grote hit, simpele formule.

Looker (1981)
Wetenschapper ontdekt complot met digitale modellen. Michael Crichton regisseert futuristische thriller over media en manipulatie. Origineel idee, matige uitwerking. Vooruitziend qua thematiek, achterhaald qua techniek. Interessant curiosum.

Lord of the Flies (1990)
Remake van Goldings klassieker over jongens gestrand op eiland. Beschaving brokkelt af, geweld groeit. Minder krachtig dan de versie uit 1963, maar nog steeds krachtig portret van menselijke natuur.

Lord Shango (1975)
Zeldzame Afro-Amerikaanse horror over voodoo, wraak en spirituele kracht. Lage productie, maar unieke invalshoek. Bijzonder binnen blaxploitation. Ritmisch, mystiek en symbolisch geladen.

Lorenzo’s Oil (1992)
Ouders zoeken medische oplossing voor zeldzame ziekte van hun zoon. Susan Sarandon en Nick Nolte ontroeren. Waargebeurd, wetenschappelijk én emotioneel geladen. Krachtig pleidooi voor vastberadenheid en liefde.

Lost Angels (1989)
Jongere met gedragsproblemen belandt in psychiatrisch centrum. Donald Sutherland helpt als begripvolle psychiater. Serieuze tienerfilm over trauma, herstel en rebellie. Minder bekend, maar oprecht en gevoelig.

Love and Death (1975)
Woody Allen parodieert Russische literatuur en filosofie. Snel, absurd en vol woordspelingen. Satirisch, slim en over de top. Typisch Allen-humor in Tolstojaans decor.

Love at First Bite (1979)
Graaf Dracula verhuist naar New York op zoek naar liefde. Komedie vol camp, disco en vampierromantiek. George Hamilton als flamboyante Dracula. Fout en vermakelijk.

Love Potion No. 9 (1992)
Wetenschappers ontdekken liefdesdrankje. Sandra Bullock en Tate Donovan in romcom vol chemie, verwarring en make-overs. Luchtig, voorspelbaar maar charmant. Pure jaren '90-sfeer.

Loverboy (1989)
Tiener werkt als pizzabezorger en gigolo voor oudere vrouwen. Patrick Dempsey als knappe charmeur. Ondeugend, rommelig en typisch late jaren '80. Niet subtiel, wel geestig.

Lt. Robin Crusoe, U.S.N. (1966)
Dick Van Dyke strandt op eiland en bouwt zijn eigen tropisch paradijs. Disney-avontuur vol slapstick, onschuldige humor en lichte satire. Familievriendelijk Robinson-verhaal met jaren '60 flair.

Mac and Me (1988)
E.T.-ripoff waarin jongen met rolstoel vriendschap sluit met alien. Bekend om zijn schaamteloze McDonald’s-productplacement. Slecht geacteerd, maar cultfavoriet door absurditeiten. Kinderlijk, fout en legendarisch onder ‘so bad it’s good’-films.

Mackenna’s Gold (1969)
Sheriff en bandieten zoeken verborgen goud in canyon. Episch westernavontuur met grote sterren en visuele flair. Klassiek in opzet, soms te lang. Zand, schatten en verraad.

Mad Max 2 (1981)
Post-apocalyptische actieparel. Max verdedigt nederzetting tegen motorbendes. Visueel spectaculair, stilistisch uniek. Geweld, snelheid en nihilisme verenigd. Iconisch en invloedrijk — de blauwdruk voor modern actiegeweld.

Mad Max beyond Thunderdome (1985)
Max komt in futuristische stad terecht en vecht in koepelarena. Tina Turner zingt én acteert. Groter, gekker, minder rauw dan voorganger. Mix van spektakel en filosofie. “Two men enter, one man leaves!”

Made in Heaven (1987)
Twee geliefden ontmoeten elkaar in de hemel en krijgen kans op reïncarnatie. Romantisch fantasydrama met spirituele ondertoon. Zacht, dromerig en sentimenteel. Bijzonder maar weinig bekend gebleven.

Madman (1981)
Kampverhaal over moordenaar wordt werkelijkheid. Slasher in bos met standaardopzet, creepy sfeer en campy kills. Cultstatus onder horrorfans. Simpel, bloederig en duister.

Magnum Force (1973)
Dirty Harry keert terug en neemt het op tegen vigilante-agenten. Clint Eastwood blijft koel, hard en effectief. Meer moraal en minder roekeloos dan deel één. Spanning en schietwerk gegarandeerd.

Major League (1989)
Onbekwaam honkbalteam wordt expres slecht samengesteld, maar groeit onverwacht uit tot succes. Komedie vol excentrieke spelers, sportclichés en oprechte charme. Energiek, geestig en geliefd. “Wild Thing” blijft iconisch.

Malcolm X (1992)
Episch levensverhaal van activist Malcolm X. Denzel Washington schittert in krachtige, ambitieuze film van Spike Lee. Rauw, visueel gedurfd en historisch urgent. Biopic met passie en inhoud. Diepgaand, indrukwekkend en meeslepend.

Mame (1974)
Musical met Lucille Ball als excentrieke tante die een jongen opvoedt. Visueel kleurrijk, muzikaal matig. Lucille’s zang stem valt tegen, maar haar charme blijft. Oubollig, maar warmhartig portret van levenslust.

Man About the House (1974)
Britse komedie over samenwonende mannen en vrouwen — spin-off van populaire sitcom. Lichtvoetige misverstanden, milde seksuele spanning, typisch jaren ’70 humor. Charmant, maar vooral voor fans van de serie.

Man at the Top (1973)
Zakelijk drama over ambitieuze man in de Britse upperclass. Machtsspel, morele dilemma’s en sociale klassen botsen. Serieus, traag en kritisch. Meer tv-achtig dan filmisch. Voor wie van corporate drama houdt.

Man in the Wilderness (1971)
Man wordt na aanval voor dood achtergelaten, maar overleeft in wildernis. Richard Harris in sobere, existentiële wraakwestern. Prachtige natuurbeelden, spaarzame dialogen, innerlijke kracht. Voorloper van The Revenant.

Man, Woman and Child (1983)
Getrouwde man ontdekt dat hij een zoon heeft van een vroegere affaire. Drama over vergeving, familie en verlies. Gevoelig en ingetogen. Klein verhaal, groot hart. Subtiel gespeeld.

Mandingo (1975)
Plantagedrama vol raciale uitbuiting, geweld en seksueel misbruik. Omstreden en sensationeel. Fel bekritiseerd én verdedigd. Schokkend, rauw en provocerend. Cultstatus door grensoverschrijdende toon en expliciete inhoud.

Manhunter (1986)
Eerste Hannibal Lecter-verfilming. Michael Mann regisseert stijlvol en kil. Forensische thriller met visuele flair en psychologische spanning. Minder bekend dan Silence of the Lambs, maar minstens zo fascinerend.

Maniac (1980)
Psychotische moordenaar jaagt ’s nachts op vrouwen. Gritty, bloederig en intens. Lage budget, schokkende effecten en verontrustende sfeer. Cultklassieker in het slashergenre. Niet voor gevoelige kijkers.

Maniac Cop 2 (1990)
Ongrijpbare zombie-agent keert terug voor meer wraak. Groter, gewelddadiger en absurdistischer dan het origineel. Cultactie met horrorinsteek. Donker, smerig en verrassend effectief. Slecht in de juiste zin.

Mannequin On the Move (1991)
Oude prinses verandert in mannequin en wordt wakker in moderne tijd. Slappe sequel vol slapstick, romantiek en jaren ’90 kitsch. Kinderlijk en vergezocht, maar met cultsmaak voor nostalgici.

Marathon Man (1976)
Onwetende student raakt verwikkeld in nazicomplot. Thrillerklassieker met intense spanning en beruchte martelscène (“Is it safe?”). Dustin Hoffman en Laurence Olivier in topvorm. Slim opgebouwd, nagelbijtend en tijdloos.

Marked for Death (1990)
Steven Seagal vecht tegen Jamaicaanse drugbende. Spirituele politieman slaat, schiet en breekt armen. Geweld, voodoo en jaren ’90 actieformule. Dom, luid en doeltreffend. Pure Seagal.

Marlowe (1969)
James Garner als detective Philip Marlowe in modernere noir. Kalm tempo, droge humor en klassieke intrige. Bruce Lee in bijrol. Meer stijl dan spanning, maar nostalgisch voor liefhebbers van het genre.

Married to the Mob (1988)
Weduwe van maffiabaas wil een nieuw leven, maar wordt gevolgd door FBI en criminelen. Michelle Pfeiffer straalt in kleurrijke misdaadkomedie. Geestig, fris en speels geregisseerd door Jonathan Demme.

Martial Law (1990)
Politieman gebruikt vechtsport tegen misdaad. Martial arts meets cop thriller. Rechttoe rechtaan actie met lage productiekwaliteit. Standaardverhaal, spectaculaire gevechten. Voor vechtfilmsfans, niet voor scenaristen.

Martial Law II: Undercover (1992)
Agent infiltreert dojo vol corruptie. Sneller, ruiger, nog minder plot. Cynthia Rothrock en Jeff Wincott leveren keiharde actie. Meer kicks, minder tekst. Effectief als je weet wat je krijgt.

MAS*H (1970)
Zwarte komedie over mobiele veldhospitaal tijdens Koreaanse Oorlog. Satirisch, chaotisch en rebels. Robert Altman’s losse stijl en wrange humor beïnvloedden generaties. Oorlog was nooit zo laconiek. Serie volgde later.

Mask (1985)
Tiener met zeldzame gezichtsafwijking vindt kracht in familie en vriendschap. Cher en Eric Stoltz schitteren in waargebeurd drama. Ontroerend zonder sentimenteel te worden. Menselijk, hoopvol en teder.

Mastermind (1969)
Japanse inspecteur moet gekke plannen van misdadiger dwarsbomen. Komische detective met vreemde toon en wisselende kwaliteit. Minder bekend, redelijk charmant. Luchtig vermaak, weinig indruk.

Masters of the Universe (1987)
He-Man reist van Eternia naar aarde om Skeletor te verslaan. Dolph Lundgren zwaait zwaard, Frank Langella grijnst als slechterik. Visueel campy, rommelig script. Cultfavoriet voor fans van speelgoedfilms en jaren ’80-fantasypulp.

Matilda (1996)
Begaafd meisje met telekinetische krachten neemt het op tegen tirannieke volwassenen. Warm, grappig en rebels sprookje van Roald Dahl. Regie door Danny DeVito. Liefdevol, kleurrijk en empowering voor jong én oud.

Maurice (1987)
Edwardiaans liefdesverhaal tussen twee mannen. Elegant, onderdrukt en gevoelig. James Ivory regisseert met oog voor detail en emotie. Klassiek kostuumdrama met moderne thema’s. Intiem en ontroerend.

Maximum Overdrive (1986)
Machines komen tot leven door buitenaardse invloed. Stephen King’s enige regiewerk — chaotisch, schreeuwerig en vol AC/DC. Campy horroractie met bezeten vrachtwagens. Slecht, maar vermakelijk.

McBain (1991)
Ex-soldaat leidt wraakmissie tegen Latijns-Amerikaans regime. Christopher Walken schiet en explodeert zich een weg door corruptie. Pulpy, gewelddadig en politiek naïef. Vergeetbaar, maar amusant in brute eenvoud.

McLintock! (1963)
John Wayne als patriottische veeboer in ruige westernkomedie vol moddergevechten, whisky en koppige vrouwen. Romantisch met ouderwetse man-vrouwrollen. Lichtvoetig en typisch Wayne — met een knipoog.

Mean Streets (1973)
Jonge maffiosi laveren door geweld en schuld in New York. Vroege Scorsese-film met Harvey Keitel en Robert De Niro. Rauw, persoonlijk en energiek. Blueprint voor latere gangsterklassiekers.

Meatballs III: Summer Job (1986)
Tiener krijgt seksuele coaching van geest van overleden pornoactrice. Sekskomedie met flauwe humor, matige timing en campy over-the-top momenten. Typisch jaren ’80 pubergrapjes — vulgair maar cult.

Meatballs Part II (1984)
Campstrijd, ondeugende tieners en… een buitenaards wezen? Absurd vervolg zonder originele cast. Kinderlijke humor en onnozelheid troef. Slecht maar soms charmant in zijn chaos. Voor nostalgici met lage verwachtingen.

Meatcleaver Massacre (1977)
Studenten roepen demonische wraak op na gruwelijke moord. Lage budget horror vol traagheid, gore en occultisme. Christopher Lee wordt misleid in de credits. Vreemd, vaag en obscuur.

Megaforce (1982)
Eliteteam op motoren redt wereld in neonuniformen. Bizarre mix van militarisme, camp en sciencefiction. Slecht geacteerd, vol special effects uit het stripboek. Onbedoeld hilarisch — ultieme cultklassieker voor foute filmfans.

Men at Work (1990)
Twee vuilnismannen ontdekken lijk in container. Charlie Sheen en Emilio Estevez mixen slapstick, samenzwering en broederhumor. Onnozel, charmant en verrassend scherp op momenten. Milde actiekomedie met jaren ’90-vibe.

Mermaids (1990)
Excentrieke moeder verhuist met dochters, veroorzaakt chaos en groei. Cher, Winona Ryder en Christina Ricci schitteren in hartverwarmend coming-of-age verhaal. Gevoelig, licht komisch en sfeervol. Sterke vrouwenrollen.

Metropolitan (1990)
Rijke studenten bespreken liefde, klasse en literatuur tijdens debutantenseizoen. Snobistisch maar geestig geschreven. Regisseur Whit Stillman’s debuut is slim, ironisch en subtiel melancholisch. Dialooggedreven en intellectueel.

Mickey One (1965)
Cabaretier denkt achtervolgd te worden door maffia. Arthouse noir met Warren Beatty. Surrealistisch, fragmentarisch en visueel gedurfd. Symboliek overheerst verhaal. Een experimentele cultfilm voor liefhebbers van Franse invloed in Hollywood.

Midnight Cowboy (1969)
Prostituee en zwerver worden vrienden in hard New York. Jon Voight en Dustin Hoffman in schrijnend en menselijk drama. Gritty, poëtisch en tragisch. Eerste X-rated Oscarwinnaar. “I’m walkin’ here!”

Midnight Run (1988)
Premiejager moet neurotische accountant escorteren. Robert De Niro en Charles Grodin vormen komisch duo in actievolle roadtrip. Slimme dialogen, onverwachte warmte en prima pacing. Underrated buddyfilm met hart en pit.

Midway (1976)
Historische verfilming van zeeslag tussen VS en Japan. Grote cast (Heston, Fonda) in documentaire-achtige stijl. Veel archiefmateriaal, veel drama. Patriottisch, informatief, soms traag. Klassieke oorlogskroniek.

Mikey and Nicky (1976)
Twee jeugdvrienden zwerven door nachtelijk Philadelphia: de één paranoïde, de ander verraderlijk. John Cassavetes en Peter Falk schitteren in rauwe, geïmproviseerde gangsterfilm over vriendschap en verraad. Pijnlijk eerlijk en emotioneel intens. Een onderschat meesterwerk.

Millennium (1989)
Tijdreizigers uit de toekomst kidnappen vliegtuigpassagiers vlak voor crashes om de mensheid te redden. Sciencefiction met bizarre logica, low budget-effecten en Kris Kristofferson. Ambitieus maar rommelig, cultwaardig in zijn absurditeit.

Miller's Crossing (1990)
Coen-broers brengen stijlvolle gangstersaga over loyaliteit en verraad. Gabriel Byrne navigeert een web van intriges. Visueel verbluffend, met ijskoude dialogen en gelaagde karakters. Onderkoelde klassieker met noir-flair en thematische diepte.

Miracle Mile (1988)
Man hoort per ongeluk dat nucleaire oorlog imminent is — heeft nog een uur. Spannende, romantische en existentiële rampfilm met neonlichten en paniek. Intense apocalyptische sfeer, verrassend ontroerend. Slaapkamercultfavoriet.

Misery (1990)
Bestsellerauteur belandt in handen van zijn grootste fan. Kathy Bates won Oscar voor angstaanjagende rol. Beklemmende Stephen King-verfilming over obsessie, macht en schrijverschap. Claustrofobisch, ijzingwekkend en briljant geacteerd.

Missing in Action (1984)
Chuck Norris redt krijgsgevangenen in Vietnam. Patriottische wraakfantasie met veel explosies en weinig subtiliteit. Start van B-actionfranchise. Simpel plot, harde actie, typische jaren ’80 heldendom. Voor fans van gespierde revanche.

Missing in Action 2: The Beginning (1985)
Prequel waarin Norris gevangen zit in Vietnamees kamp. Harder, zwaarder en meer marteling. Wraak volgt. Minder spectaculair dan voorganger, maar brutaler. Één man tegen alles — klassiek B-filmscript.

Mission Thunderbolt (1983)
Politieagent gaat de strijd aan met een internationale misdaadorganisatie. Hongkongactie vol vuurgevechten, karate en patriottisme. Standaard plot, matig acteerwerk, veel actie. Onbekende titel, geliefd bij genrefans.

Mississippi Burning (1988)
Twee FBI-agenten onderzoeken racistische moorden in het diepe zuiden. Intense thriller met sterke prestaties van Gene Hackman en Willem Dafoe. Opzwepend en confronterend, maar bekritiseerd om witte blik. Emotioneel krachtig.

Mississippi Masala (1991)
Liefde bloeit tussen Indiase vrouw en zwarte Amerikaan in het zuiden. Culturele botsing, raciale spanningen en zelfontdekking. Denzel Washington in warme, zachtaardige romance. Elegant geregisseerd door Mira Nair.

Mix Me a Person (1962)
Jonge advocaat gelooft niet in schuld van veroordeelde jongen. Brits rechtbankdrama met morele vragen en jeugdige rebellie. Traag maar intelligent opgebouwd. Weinig bekend, maar degelijk binnen zijn genre.

Mo’ Money (1992)
Broers raken betrokken bij creditcardfraude. Damon Wayans mengt actie, romantiek en comedy. Ongepolijst script, maar charmant in uitvoering. Luchtig vermaak met jaren ’90 sfeer en goedbedoelde moraal.

Mobsters (1991)
Jonge versies van maffialegendes bouwen misdaadimperium op. Hollywood-glamour, snelle montage en gladde cast. Historisch onbetrouwbaar, maar energiek. Esthetiek boven inhoud. “Goodfellas-lite” met minder impact.

Modern Problems (1981)
Neurotische verkeersleider krijgt telekinetische krachten door radioactieve lekkage. Chevy Chase in vreemde komedie met slapstick, jaloezie en chaotische romance. Bizarre premisse, matige uitwerking. Licht verteerbaar en vergeeld.

Mommie Dearest (1981)
Biopic van Joan Crawford, verteld door haar dochter. Felle aanklacht tegen misbruik, met over-the-top performance van Faye Dunaway. “No wire hangers!” groeide uit tot cultmeme. Grotesk, campy en tragisch.

Monkey Shines (1988)
Verlamde man krijgt hulp van slimme aap, die bezitterig en moordzuchtig wordt. George A. Romero’s psychologische horror met onverwachte diepgang. Spannend, origineel en langzaam opbouwend. Aap als enge sidekick.

Monkeys, Go Home! (1967)
Amerikaan erft olijfgaard in Frankrijk, traint apen tot arbeiders. Disney-komedie met luchtige toon, Franse sfeer en schattige dieren. Voor kinderen licht absurd, voor volwassenen uiterst braaf.

Moon in Scorpio (1987)
Pasgetrouwd stel belandt op jacht met gewelddadig verleden. Slasher met vreemde plot, haperend tempo en matig acteerwerk. Chaos achter de schermen voelbaar. Cultwaardig door onbedoelde vaagheid.

Moonstruck (1987)
Wervelende Italiaanse familie en een onverwachte romance. Cher won Oscar als pragmatische weduwe. Nicholas Cage als vurige bakker. Komisch, romantisch en oprecht. Vol leven, liefde en dolkomische discussies.

Moontrap (1989)
Astronauten ontdekken oude buitenaardse machines op de maan. Sci-fi horror met low-budget charme, stop-motion effecten en dreiging uit de ruimte. Niet verfijnd, maar nostalgisch voor genrefans.

Morgan Stewart’s Coming Home (1987)
Rebelse zoon keert terug naar huis vol politieke schijnheiligheid. Komische satire over familiedruk, verkiezingen en identiteit. Lichtvoetig en charmant, met Jon Cryer in typische jaren ’80 outsiderrol.

Mosquito der Schänder (1977)
Duitse exploitatiehorror over necrofiele seriemoordenaar. Gruwelijk, traag en psychologisch verontrustend. Minimale muziek, grauwe beelden en kille sfeer. Controversieel vanwege thema en toon. Niet voor gevoelige kijkers — cultfavoriet onder extremere horrorfans.

Mother Lode (1982)
Avonturiers zoeken goud in Canada, maar treffen waanzin. Charlton Heston speelt duistere kluizenaar. Spannende mengeling van avontuur, mysterie en psychologische horror. Onbekende maar solide film met sfeervolle landschappen en beklemmende twist.

Move Over, Darling (1963)
Vrouw keert terug na jaren vermist, ontdekt dat echtgenoot opnieuw getrouwd is. Doris Day en James Garner in charmante screwball-komedie. Licht, speels en romantisch met klassieke misverstanden en vrolijke chaos.

Moving (1988)
Gezin verhuist, alles gaat mis. Richard Pryor in hectische komedie vol burenruzies, sloopwerk en gekke verhuizers. Chaotisch en slapstickachtig met wisselende grappen. Niet zijn beste werk, maar energiek.

Moving Target (1988)
Tiener keert terug van kamp en ontdekt dat zijn familie verdwenen is. Televisiethriller met Jason Bateman. Verrassend spannend en degelijk binnen zijn genre. Jaren '80 paranoia meets familiecomplot.

Moving Violations (1985)
Groep verkeersovertreders moet rijlessen volgen, chaos ontstaat. Tienerkomedie van makers van Police Academy, maar met minder succes. Veel flauwe grappen, karikaturale personages en milde satire. Licht, snel vergeten.

Mr. Majestyk (1974)
Melonenkweker Charles Bronson neemt het op tegen huurmoordenaar. Stoere actie in landelijke setting. Klassieke Bronson: zwijgzaam, doeltreffend en meedogenloos. Geregisseerd door Richard Fleischer, script van Elmore Leonard. Eenvoudig en effectief.

Mr. Mom (1983)
Werkloze vader moet huishouden runnen terwijl vrouw carrière maakt. Michael Keaton in gender-omdraai komedie vol chaos, luiers en stofzuigers. Hartelijk, grappig en licht feministisch voor zijn tijd. Vroege Keaton-klassieker.

Munster, Go Home! (1966)
De Munsters erven Engels kasteel, stuiten op vijandige aristocraten. Gotische komedie vol flauwe grappen, monsterachtige charme en sitcom-humor. Lang uitgesponnen aflevering, maar leuk voor fans van de serie.

Murder by Death (1976)
Parodie op detectivemysteries met karikaturen van beroemde speurders. Gekke moordavond in een landhuis. Wervelende satire vol woordspelingen, slapstick en zelfbewuste absurditeit. Neil Simon's script barst van tongue-in-cheek humor.

Murder on the Orient Express (1974)
Klassieke whodunit met sterrencast. Poirot ontrafelt moord op luxetrein. Elegant, traag maar sfeervol. Visueel prachtig met theatrale grandeur. Sidney Lumet regisseert met stijl en scherpte. Eén van de beste Christie-verfilmingen.

My Best Friend Is a Vampire (1987)
Tiener verandert in vampier, worstelt met zijn nieuwe 'levensstijl'. Luchtige horror-komedie met onschuldige charme. Minder eng, meer komisch. Vergelijkbaar met Teen Wolf, maar met meer knoflook. Licht verteerbaar en cultvriendelijk.

My Bloody Valentine (1981)
Mijnwerkersstad wordt geterroriseerd tijdens Valentijnsbal. Slasher met industriële setting, grimmige sfeer en ijzingwekkende kills. Eén van de betere genre-exemplaren. Ruwe Canadees-Amerikaanse horror met sociaal-realistische ondertoon. Bloed en pickaxes.

My Blue Heaven (1990)
Ex-maffiabaas onder getuigenbescherming botst met brave FBI-agent. Steve Martin speelt flamboyante gangster, Rick Moranis is droog tegenwicht. Vlotte misdaadkomedie met danspasjes, pastelpakken en mafiose nostalgie. Licht en charmant.

My Cousin Vinny (1992)
Chaotische New Yorker verdedigt familieleden in zuidelijke rechtbank. Joe Pesci schittert, Marisa Tomei steelt de film (Oscar!). Slim geschreven rechtszaal-komedie met onverwachte warmte. Verrassend accuraat volgens juristen!

My Dinner with Andre (1981)
Twee mannen voeren filosofisch gesprek tijdens diner. Geen actie, alleen woorden. Diepe bespiegelingen over kunst, samenleving en bestaan. Minimalistisch, intellectueel en intrigerend. Liefhebbers vinden het briljant; anderen vallen in slaap.

My Fair Lady (1964)
Bloemverkoopster leert spreken als dame. Audrey Hepburn en Rex Harrison schitteren in luxueuze musical. Klassiek verhaal over klasse, taal en liefde. Visueel indrukwekkend met tijdloze songs. Oscarwinnend en iconisch.

My Favorite Year (1982)
TV-producent moet alcoholistische filmster begeleiden tijdens live-uitzending. Peter O’Toole briljant als flamboyante acteur. Komedie met nostalgie naar gouden Hollywood. Warm, geestig en vol charme. Losjes geïnspireerd op Errol Flynn.

My Girl (1991)
Meisje groeit op in begrafenisonderneming, leert over liefde en verlies. Ontroerend coming-of-age drama met kinderlijke kwetsbaarheid. Bekend om tragisch bijenmoment. Macaulay Culkin en Anna Chlumsky in gevoelig, oprecht verhaal.

My Own Private Idaho (1991)
Zwerfjongens zoeken familie, liefde en richting. Gus Van Sant’s poëtische roadmovie met Shakespeare-invloeden. River Phoenix en Keanu Reeves indrukwekkend. Dromerig, fragmentarisch en kwetsbaar. Queer cultklassieker vol existentiële eenzaamheid.

My Science Project (1985)
Tiener ontdekt buitenaardse energiebron, veroorzaakt tijdgaten en chaos. Sci-fi komedie met high school vibes, rare special effects en tijdreizen. Typisch jaren '80: nerds, explosies, militaire tussenkomst. Amusant genrewerk.

My Stepmother Is an Alien (1988)
Vrouw van andere planeet verleidt wetenschapper. Kim Basinger als buitenaardse babe, Dan Aykroyd als onhandige nerd. Sexy, domme sci-fi komedie vol foute grappen en jaren ’80 stijl. Licht, luchtig, vergeten.

Mystic Pizza (1988)
Drie jonge vrouwen in pizzarestaurant ontdekken liefde, dromen en volwassenheid. Julia Roberts in vroege hoofdrol. Warm, realistisch en charmant coming-of-age verhaal. Klein stadje, grote gevoelens. Smaakvolle mix van humor en melancholie.