E.T. the Extra-Terrestrial (1982)
Een buitenaards wezen strandt op aarde en sluit vriendschap met een eenzame jongen. Spielberg’s tijdloze klassieker is teder, magisch en diep menselijk. Vriendschap, verlies en verwondering komen samen in een van de meest geliefde films ooit.

Earth Girls Are Easy (1988)
Drie kleurrijke aliens landen in Los Angeles en belanden midden in de wereld van mode, make-up en liefde. Een muzikale sci-fi-komedie met Jim Carrey, Jeff Goldblum en Geena Davis. Campy, vrolijk en overdreven jaren ’80.

Easy Come, Easy Go (1967)
Elvis Presley speelt een marine-duiker op zoek naar schatten en liefde. Lichtvoetige muzikale avonturenfilm vol zonnige locaties, danspasjes en flauwe grappen. Een van Elvis' minder gedenkwaardige, maar nog steeds charmante rompslomp met zeebries.

Easy Money (1983)
Rodney Dangerfield erft een fortuin als hij zijn slechte gewoontes opgeeft. Wat volgt is een komedie vol drank, fastfood, sigaren en frustratie. Onbeschaamd grof, energiek en typisch Dangerfield: hard roepen, hard lachen.

Eaten Alive (1976)
Een krankzinnige hoteleigenaar voedt zijn krokodil met gasten. Tobe Hooper’s chaotische horrorfilm is benauwd, luidruchtig en surrealistisch. Kleurrijke verlichting, gestoorde personages en slangen maken dit tot een zieke, nachtelijke trip van zweet en schreeuwen.

Eddie (1996)
Een basketbalfan wordt per ongeluk coach van een NBA-team. Whoopi Goldberg leidt een team vol ego's in deze sportkomedie vol feelgoodmomenten en onwaarschijnlijke overwinningen. Voorspelbaar, maar charmant en energiek voor sport- en Whoopi-fans.

Eddie and the Cruisers (1983)
Een journalist ontrafelt het mysterie rond een verdwenen rockster. Deze nostalgische muziekfilm onderzoekt roem, mythe en creatieve erfenis. Een vergeten parel met melancholieke sfeer, pakkende soundtrack en cultstatus onder muziekliefhebbers.

Eddie and the Cruisers II: Eddie Lives! (1989)
Jaren na zijn verdwijning keert Eddie onder nieuw alias terug in de muziek. Minder subtiel, meer rockklanken, meer jaren ’80-glam. Een overbodig maar vermakelijk vervolg vol muzikale comebackdrift en identity issues.

Eddie Macon's Run (1983)
Een gevangene ontsnapt om zijn gezin te bereiken, terwijl een koppige agent hem opjaagt. Dit zuidelijke kat-en-muisdrama biedt morele grijstinten, menselijke motieven en stevige achtervolgingen. Jonge John Goodman en Kirk Douglas tegenover elkaar.

Edward Scissorhands (1990)
Een kunstmatige man met scharen als handen probeert liefde en acceptatie te vinden. Tim Burton’s moderne sprookje is visueel betoverend, tragisch en teder. Johnny Depp is ontroerend kwetsbaar in dit gothic meesterwerk over anders-zijn en schoonheid.

Eight Men Out (1988)
Waargebeurd drama over het beruchte Black Sox-schandaal van 1919, waarin acht honkballers worden beschuldigd van omkoping. John Sayles’ film combineert sport, eer en tragedie. Een genuanceerde, sobere blik op verraad en de prijs van integriteit.

Election (1999)
Een ambitieuze studente en een verbitterde leraar raken verwikkeld in een genadeloze schoolverkiezing. Alexander Payne’s scherpe satire toont machtsstrijd, hypocrisie en kleinzieligheid in de klas. Slim, giftig en briljant gespeeld door Reese Witherspoon en Matthew Broderick.

Electra Glide in Blue (1973)
Een kleine motoragent wil detective worden, maar raakt verstrikt in moord en corruptie. Visueel indrukwekkend en melancholisch drama met eenzaamheid, idealisme en maatschappelijke desillusie. Een western in politiestijl, stijlvol en ondergewaardeerd.

Electric Dreams (1984)
Een computer wordt verliefd op een vrouw, net als zijn eigenaar. Deze romantische sci-fi biedt ’80s muziek, neon en AI-verliefdheid. Licht, charmant en visueel gedurfd met een synthpopziel en digitale driehoeksverhouding.

Eliminators (1986)
Een cyborg, ninja, wetenschapper en huurling strijden tegen een gestoorde tijdreiziger. Deze B-klassieker is pure jaren ’80-pulp met lasers, robots en onzinfantasie. Chaotisch, campy en gemaakt voor videotheken.

Empire of the Sun (1987)
Een Britse jongen wordt gescheiden van zijn ouders in Japan tijdens WOII en leert overleven in een kamp. Steven Spielberg verfilmt J.G. Ballard’s roman met grandeur en emotie. Indrukwekkend, bitter en meeslepend met jonge Christian Bale.

Encino Man (1992)
Twee scholieren ontdooien een holbewoner en nemen hem mee naar de moderne wereld. Absurde high school-komedie vol surferjargon, puberhumor en Pauly Shore-gekheid. Pure ’90s-nonsens met vriendschap, grunts en anachronismen.

End of the World (1977)
Een priester ontdekt dat buitenaardse krachten de aarde bedreigen. Sciencefictionhorror met schaarse effecten, trage opbouw en Christopher Lee in een dubbelrol. Vreemd, goedkoop en atmosferisch — pure cult met eindtijdpaniek.

Endless Love (1981)
Jonge, obsessieve liefde ontaardt in drama en destructie. Brooke Shields en Martin Hewitt schitteren in deze zwoele, melodramatische verfilming van Scott Spencers roman. Sentimenteel, tragisch en voorzien van een onvergetelijke titelsong.

Endless Night (1972)
Een arme chauffeur trouwt rijk, maar wordt omgeven door geheimen en onheil. Agatha Christie’s verhaal krijgt een trage, beklemmende verfilming vol psychologische spanning, twist en sfeer. Verrassend donker en stijlvol.

Enemy Mine (1985)
Een mens en een buitenaardse vijand stranden samen op een vijandige planeet en moeten samenwerken. Sci-fi met sterke moraal over vijandschap, vriendschap en begrip. Dennis Quaid en Louis Gossett Jr. leveren sterke chemie in deze kosmische fabel.

Enter the Dragon (1973)
Bruce Lee infiltreert een vechtsporttoernooi op een schurken-eiland. Deze legendarische film combineert kungfu, spionage en stijlvolle actie. Iconisch, invloedrijk en brutaal elegant — hét hoogtepunt van Lee’s carrière en een mijlpaal in martial arts-cinema.

Equalizer 2000 (1986)
In een post-apocalyptisch Alaska bouwt een man een superwapen om het regime omver te werpen. Deze low-budget actieknaller biedt leer, vuurwapens en explosies. Volledig hersenloos, maar charmant voor liefhebbers van lompe jaren ’80-actie.

Eraserhead (1977)
Een man worstelt met vaderschap, angst en bizarre nachtmerries in een industriële nachtmerriewereld. David Lynch’ debuut is verontrustend, surrealistisch en hypnotisch. Een cultmeesterwerk vol symboliek, ruis en verwarring. Beklemmend, poëtisch en vol existentiële paniek.

Ernest Saves Christmas (1988)
Ernest helpt de kerstman zijn opvolger vinden in deze familiekomedie vol slapstick, onschuld en rare gezichten. Kindvriendelijke kerstpret met hart op de juiste plek, maar vooral gericht op jonge kijkers.

Ernest Scared Stupid (1991)
Ernest wekt per ongeluk een boze trol die kinderen in hout verandert. Een horrorkomedie voor kinderen vol slijm, flauwekul en onhandigheid. Campy en charmant in zijn dommigheid, met Halloween-sfeertje voor de hele familie.

Escape from Alcatraz (1979)
Clint Eastwood speelt een gevangene die het onmogelijke probeert: ontsnappen uit de beruchte gevangenis. Sobere, strakke thriller gebaseerd op waargebeurde feiten. Spannend, ingetogen en meeslepend — een meesterlijk gevangenisdrama zonder franje.

Escape from Sobibor (1987)
Waargebeurd verhaal over de massale ontsnapping uit vernietigingskamp Sobibor. Sobere en aangrijpende tv-film met sterke acteerprestaties. De gruwel wordt tastbaar gemaakt zonder sensatie, met nadruk op moed, menselijkheid en de kracht van georganiseerde opstand tegen onmenselijkheid.

Escape from the Planet of the Apes (1971)
Twee apen reizen terug naar het verleden en worden beroemd — tot mensen hen als bedreiging zien. Verrassend mensgericht deel in de reeks, met satire, tragiek en onverwachte emotie. Slimme omkering van rollen met tragisch einde.

Et Mourir de Plaisir (1960)
Een jonge vrouw raakt in de ban van vampiermythe en erotiek. Roger Vadim’s stijlvolle bewerking van Carmilla is zwoel, gotisch en dromerig. Vampierverlangen en lesbische ondertoon maken dit tot sensuele horror met arthouse-uitstraling.

Eureka (1983)
Een goudzoeker wordt rijk, maar zijn rijkdom brengt paranoia, verraad en spirituele leegte. Nicolas Roegs mysterieuze en filosofische drama is visueel gedurfd en thematisch complex. Over hebzucht, bestaan en menselijke breekbaarheid. Intrigerend, traag en ondergewaardeerd.

Europa (1991)
Een Amerikaan werkt als conducteur in naoorlogs Duitsland en raakt verstrikt in intriges. Lars von Trier’s hypnotische film mixt noir, politiek en expressionisme. Visueel verbluffend, duister en vervreemdend — een droomachtige, tragische treinrit door schuld en macht.

Every Which Way but Loose (1978)
Een trucker reist door het land met zijn orang-oetan, vechtpartijen en countrymuziek. Clint Eastwood in een luchtige, ongewone actiekomedie vol vuisten en bananen. Traag, grof en charmant maf. Onmiskenbaar een kind van de jaren '70.

Evil Angels (1988)
Waargebeurd Australisch drama over een vrouw die beschuldigd wordt van moord op haar baby — “a dingo ate my baby.” Meryl Streep overtuigt in dit juridische, media-kritische drama vol wantrouwen en sociale veroordeling. Indrukwekkend en wrang.

Evil Dead II (1987)
Ash keert terug naar de hut in het bos en vecht tegen demonen en waanzin. Sam Raimi’s horror-meets-slapstick-meesterwerk is absurd, bloederig en hilarisch. Cultklassieker met geniale cameratrucs, kettingzagen en Bruce Campbell in topvorm.

Evil under the Sun (1982)
Hercule Poirot onderzoekt een moord op een zonovergoten eilandresort. Agatha Christie-verfilming met kleurrijke personages, scherpe dialogen en klassieke puzzelplot. Peter Ustinov is charmant als Poirot. Licht, elegant en vermakelijk whodunit-vermaak.

Ewoks: The Battle for Endor (1985)
Een meisje sluit zich aan bij Ewoks om haar familie te wreken. Deze Star Wars-spin-off is kindvriendelijk, eenvoudig en vol low-budget magie. Biedt fantasievolle actie voor jonge kijkers, maar mist de grootsheid van de hoofdreeks.

Excalibur (1981)
Epische verfilming van de Arthur-legende vol magie, ridders en fatale lotsbestemming. John Boorman brengt mystiek en rauwe strijd samen in visueel overdonderend, mythisch spektakel. Intens, romantisch en groots in toon en beeld.

Excess Baggage (1997)
Een rijke tiener faket haar eigen ontvoering maar wordt echt gekidnapt. Alicia Silverstone en Benicio del Toro in een rommelige mix van misdaad, komedie en romantiek. Niet scherp, maar luchtig en typisch laat jaren '90.

Exorcist II: The Heretic (1977)
Regan wordt opnieuw onderzocht, nu met pseudowetenschap en bizarre visioenen. Deze verwarrende, spirituele sequel is visueel wild maar inhoudelijk onsamenhangend. Vaak gezien als één van de vreemdste vervolgfilms ooit. Misbaar, maar fascinerend slecht.

Explorers (1985)
Drie jongens bouwen een ruimteschip en reizen het universum in. Joe Dante’s jeugdfilm is dromerig, avontuurlijk en fantasierijk — tot het halverwege ontspoort in buitenaardse slapstick. Charmant, nostalgisch en onvolmaakt sci-fi-sprookje.

Eye for an Eye (1996)
Na de moordenaar van haar dochter vrijkomt, besluit een moeder zelf wraak te nemen. Sally Field speelt met intense woede in dit wraakdrama vol morele vragen en suspense. Rechtvaardiging versus gerechtigheid in een beklemmend scenario.

Eye of the Tiger (1986)
Een ex-gevangene keert terug naar huis en neemt het op tegen corrupte autoriteiten en motorbendes. Ruwe actiefilm met motoren, vuurwapens en morele rechtlijnigheid. Titel heeft niks met het lied te maken, maar dat maakt niet uit.

Eyes Wide Shut (1999)
Een arts dwaalt door nachtelijk New York na een onthulling van zijn vrouw. Kubricks zwanenzang is een hypnotisch, zwoel en cerebraal verhaal over verlangen, afstand en illusies. Langzaam, mysterieus en ongrijpbaar — vol droomlogica en onderdrukte emoties.

Eyewitness (1981)
Een schoonmaker getuigt mogelijk van een moord en raakt betrokken bij een journaliste — en het gevaar. William Hurt en Sigourney Weaver schitteren in deze intrigerende thriller vol obsessie, klasseverschil en paranoia. Spannend, subtiel en romantisch geladen.

F.I.S.T (1978)
Een idealistische dokwerker groeit uit tot vakbondsleider, maar verliest zichzelf in corruptie en macht. Sylvester Stallone levert een serieus, gelaagd portret van politieke ambitie en moreel verval. Geïnspireerd door Jimmy Hoffa — krachtig, traag en tragisch.

Fade to Black (1980)
Een filmfan met een moeilijke jeugd verliest de realiteit en pleegt moorden als klassieke filmfiguren. Psychologische horror met cultstatus, filmreferenties en ijzingwekkende tragiek. Donker, schrijnend en verrassend slim in zijn filmische waanzin.

Fahrenheit 451 (1966)
In een toekomst waar boeken verboden zijn, begint een brandweerman te twijfelen aan het systeem. François Truffaut’s dystopie is langzaam, gestileerd en filosofisch. Over censuur, conformiteit en het belang van literatuur. Visionair en sober.

Fantastic Voyage (1966)
Een team wordt geminiaturiseerd en geïnjecteerd in een menselijk lichaam om een levensreddende operatie uit te voeren. Spectaculaire ’60s-scifi vol visuele fantasie en kleurrijke decors. Origineel, creatief en invloedrijk in het genre.

Far and Away (1992)
Twee Ierse immigranten zoeken geluk in Amerika tijdens de Oklahoma Land Run. Episch romantisch avontuur met Tom Cruise en Nicole Kidman. Visueel groots, maar verhaallijn soms cliché. Liefde, strijd en lotsbestemming in het Wilde Westen.

Far from Home (1989)
Een tiener en haar vader stranden in een verlaten stadje waar moorden plaatsvinden. Thriller met Drew Barrymore in vroege rol, vol suspense, verlatenheid en coming-of-age spanning. Klein, benauwend en onverwacht intens.

Fargo (1996)
Een mislukte ontvoering in besneeuwd Minnesota loopt uit op chaos. De Coen Brothers mixen zwarte humor, absurdisme en geweld tot een unieke misdaadklassieker. Frances McDormand schittert als nuchtere agent. Tragikomisch, scherp en memorabel. “Oh yah!”

Fast Times at Ridgemont High (1982)
Tieners navigeren school, seks, werk en identiteit in het zuidelijke Californië van de jaren ’80. Amy Heckerling’s film is grappig, eerlijk en rauw. Sean Penn als stoner-icoon Spicoli. Essentieel voor coming-of-age liefhebbers.

Faster, Pussycat! Kill! Kill! (1965)
Drie gewelddadige vrouwen razen door de woestijn op zoek naar geld en chaos. Russ Meyer’s cultklassieker barst van de kracht, seks en camp. Zwart-wit pulp vol vrouwelijke woede, fetisjisme en ongetemde energie. Explosief en onnavolgbaar.

Fat Man and Little Boy (1989)
Het Manhattan Project krijgt een menselijk gezicht via conflicten tussen wetenschappers en leger. Paul Newman en Dwight Schultz botsen over ethiek, plicht en vernietiging. Serieuze historische drama over de geboorte van de atoombom.

Fatal Attraction (1987)
Een affaire ontspoort in obsessie en wraak. Glenn Close en Michael Douglas leveren intense acteerprestaties in deze psychologische thriller over trouw, angst en controleverlies. Spannend, controversieel en cultureel invloedrijk. Kookpan-icoon van de jaren ’80.

Father Goose (1964)
Een norse einzelgänger redt kinderen op een eiland tijdens WOII en leert over liefde en verantwoordelijkheid. Cary Grant in ongewone, charmante rol. Romantische komedie met oorlogsachtergrond — luchtig, onderhoudend en hartverwarmend.

Father of the Bride (1991)
Een vader worstelt met het huwelijk van zijn dochter. Steve Martin excelleert in deze warm-komische remake vol chaotische bruiloftsplanning, emoties en familiedynamiek. Luchtig, herkenbaar en perfect voor een zondagmiddag.

Feds (1988)
Twee vrouwen doorlopen de opleiding tot FBI-agent. Komedie met buddyfilm-elementen, actie en gendercommentaar. Luchtige, voorspelbare maar charmante film met vrouwelijke power en lichte spanning. Niet baanbrekend, maar vermakelijk.

Fei Lung Mang Jeung (1988)
(Dragons Forever) Jackie Chan, Sammo Hung en Yuen Biao bundelen krachten tegen corrupte zakenlieden. Vol martial arts, stunts en humor. Klassieke Hongkong-actiefilm met spectaculair gechoreografeerde gevechten en drie iconen in topvorm.

Fei Ying Gai Wak (1991)
(Operation Condor) Jackie Chan speelt een avonturier op zoek naar nazi-goud. Indiana Jones op zijn Aziatisch: acrobatische actie, komische timing en exotische locaties. Groots opgezette, energieke Hongkong-blockbuster vol adrenaline en slapstick.

Female Trouble (1974)
Een vrouw escaleert in criminele roem en waanzin. John Waters’ cultklassieker is grotesk, choquerend en vol smerige satire. Divine is onvergetelijk als de gestoorde Dawn Davenport. Extreme camp met shockwaarde en punkmentaliteit.

Ferris Bueller's Day Off (1986)
Een charismatische scholier spijbelt met stijl en beleeft een episch avontuur door Chicago. John Hughes’ klassieker viert jeugd, vrijheid en rebellie met humor en hart. Onvergetelijk personage, tijdloos plezier — “Life moves pretty fast…”

Ferris Bueller's Day Off (1987)
(Tweede vermelding) — betreft waarschijnlijk dezelfde film als hierboven; geen aparte versie bekend uit 1987.

Fiddler on the Roof (1971)
Een Joodse melkboer worstelt met traditie, familie en verandering in tsaristisch Rusland. Epische musical vol emotie, humor en sociaal commentaar. “If I Were a Rich Man” blijft iconisch. Groots, menselijk en muzikaal onvergetelijk.

Field of Dreams (1989)
Een boer bouwt een honkbalveld na mysterieuze stemmen. Magisch-realistisch verhaal over vergeving, dromen en vaders. Kevin Costner brengt tederheid in dit spirituele sportdrama. “If you build it, he will come.”

Fiend (1980)
Een demon bezit een lijk en begint mensen te vermoorden in een buitenwijk. Low-budget horror met synthesizermuziek, amateuracteurs en verrassend duistere sfeer. Simpel maar effectief, met rauwe charme voor liefhebbers van obscure jaren ’80-horror.

Finian's Rainbow (1968)
Een Ierse immigrant en zijn dochter zoeken goud aan de Amerikaanse zuidgrens. Muzikale fantasie vol satire, sprookjesachtige elementen en Fred Astaire’s laatste rol. Eclectisch, politiek en kleurrijk — een vreemde maar innemende mix van magie en maatschappij.

Fire on the Amazon (1993)
Een journalist onderzoekt moord en ontbossing in de jungle. Sandra Bullock in vroege, zwoele rol. Thriller met ecologische boodschap, erotiek en exotiek, maar weinig subtiliteit. Visueel aantrekkelijk maar inhoudelijk oppervlakkig.

Fire Sale (1977)
Een chaotisch gezin runt een winkel in deze zwarte komedie over fraude, gekte en adoptie. Alan Arkin regisseert en speelt in een absurde mix van satire en hysterie. Niet voor iedereen, maar uniek in toon.

Fire with Fire (1986)
Twee tieners uit verschillende werelden worden verliefd op een kostschool en ontsnappen samen. Romantisch drama vol verboden liefde, ontluikende sensualiteit en tragiek. Sfeervol, zwoel en typisch jaren ’80 in stijl en toon.

Firefox (1982)
Een Amerikaanse piloot infiltreert de Sovjet-Unie om een futuristisch gevechtsvliegtuig te stelen. Clint Eastwood regisseert en speelt stoïcijns. Spannende Koude Oorlog-thriller met techno-paranoia, lange opbouw en high-tech climax. Serieus en gespannen.

Firepower (1979)
Een vrouw zoekt wraak op een corrupte farmamagnaat en schakelt huurlingen in. James Coburn in dubbelrol, Sophia Loren en veel explosies. Actie, intrige en tropische decors in ouderwets avonturenjasje. Rommelig maar onderhoudend.

Firestarter (1984)
Een meisje met pyrokinesekrachten wordt opgejaagd door de overheid. Stephen King-verfilming met jonge Drew Barrymore in vurige hoofdrol. Sci-fi horror met vader-dochterband, overheidsparanoia en brandgevaarlijke climax. Spannend, emotioneel en stilistisch klassiek.

Firewalker (1986)
Twee avonturiers zoeken een schat en stoten op bovennatuurlijke gevaren. Chuck Norris en Louis Gossett Jr. in een Indiana Jones-achtige actiekomedie. Licht, flauw, maar vermakelijk voor fans van jaren ’80 pulp en buddyhumor.

First Blood (1982)
Vietnamveteraan John Rambo wordt opgejaagd in een klein stadje. Explosieve actie en maatschappijkritiek over trauma en marginalisering. Intenser dan latere vervolgen. Begin van een icoon, tragisch én krachtig.

First Men in the Moon (1964)
Britse ontdekkingsreizigers reizen naar de maan en ontdekken een ondergrondse beschaving. Fantasierijke H.G. Wells-verfilming met stop-motion effecten van Ray Harryhausen. Charmante, klassieke sciencefiction vol avontuur en retrotoekomst.

Firstborn (1984)
Een tiener beschermt zijn familie tegen de gewelddadige vriend van zijn moeder. Coming-of-age drama met thrilleraccenten. Rob Lowe als dreigende indringer. Emotioneel, intens en realistisch over verantwoordelijkheid, angst en volwassenwording.

Fitzcarraldo (1982)
Een excentrieke man wil een operahuis bouwen in de jungle en sleept een stoomboot over een berg. Werner Herzogs epische film is visueel verbluffend en obsessief in thematiek. Groots, gek en adembenemend.

Fitzwilly (1967)
Een butler leidt een bende om geld te verzamelen voor zijn weldoenster. Charmante komedie vol list en stijl. Dick Van Dyke in een luchtige rol met slimme diefstal en goede bedoelingen. Oud maar vermakelijk.

Five Deadly Venoms (1978)
Een leerling moet vijf moordenaars met unieke vechtstijlen opsporen. Legendarische kungfu-klassieker uit Hongkong vol kleurrijke karakters, choreografie en mysterie. Invloedrijk binnen het martial arts-genre. Stijlvol, energiek en iconisch.

Five Miles to Midnight (1962)
Een vrouw helpt haar man verdwijnen voor de verzekering, maar hij blijft in de buurt. Psychologische thriller vol spanning, geheimen en schuld. Sophia Loren en Anthony Perkins zorgen voor klasse en intensiteit. Traag maar boeiend.

Flash Gordon (1980)
Een Amerikaanse sportheld redt de aarde van keizer Ming. Campy space-opera met over-the-top sets, theatrale actie en Queen-soundtrack. Kitsch ten top, cultfavoriet dankzij kleur, sfeer en onbeschaamde bombast.

Flashdance (1983)
Een jonge lassersdochter droomt van een danscarrière. Muzikale montage, zweet en beenwarmers vormen de kern. Simpel verhaal, iconische scènes en hits. Over passie, doorzettingsvermogen en dansen alsof je leven ervan afhangt.

Flatliners (1990)
Medische studenten experimenteren met bijna-doodervaringen en worden achtervolgd door hun zonden. Thriller met filosofische insteek, visuele flair en onderhuidse horror. Julia Roberts en Kiefer Sutherland in een stijlvol spel met leven en dood.

Fleshpot on 42nd Street (1973)
Een prostituee zoekt liefde en ontsnapping in New York. Andy Milligan’s cultfilm is rauw, seksueel expliciet en treurig. Gritty, low-budget en tragisch portret van verloren zielen in vergane glamour. Alleen voor cultliefhebbers.

Fletch Lives (1989)
Journalist Fletch erft een plantage in het zuiden en raakt verzeild in moord en corruptie. Chevy Chase keert terug in vermommingen en satire. Minder scherp dan het origineel, maar vol droge humor en vreemde plotwendingen.

Flight of the Intruder (1991)
Gevechtspiloten tarten bevelen tijdens de Vietnamoorlog. Patriottisch en serieus, met realistische vliegscènes en morele twijfels. Vliegt tussen actiefilm en oorlogsdrama. Niet vlekkeloos, maar indrukwekkend in luchtactie.

Flight of the Navigator (1986)
Een jongen verdwijnt en keert jaren later terug zonder ouder te zijn geworden. Sci-fi avontuur vol tijdsprongen, aliens en een pratend ruimteschip. Magisch, nostalgisch en warm — geliefd bij kinderen uit de jaren ’80.

Flowers in the Attic (1987)
Vier kinderen worden opgesloten op een zolder na de dood van hun vader. Duister familiedrama vol verraad, religie en angst. Ophefmakende boekverfilming met gotische sfeer en schrijnende kinderellende.

Follow That Dream (1962)
Elvis Presley leidt zijn familie naar Florida om opnieuw te beginnen. Luchtige komedie vol liedjes, rechtszaken en naïeve charme. Typische Elvis-vehikel: zon, onschuld en liedjes in overvloed.

Footloose (1984)
Een tiener verhuist naar een dorp waar dans verboden is en strijdt voor expressie en vrijheid. Energiek, muzikaal en iconisch dankzij Kevin Bacon, onvergetelijke choreografie en een soundtrack vol ’80s-klassiekers. Over rebellie, ritme en het recht om te dansen.

For a Few Dollars More (1965)
Twee premiejagers jagen op dezelfde beruchte bandiet. Sergio Leone’s spaghettiwestern levert stijlvolle actie, iconische muziek van Morricone en een legendarisch duel. Clint Eastwood en Lee Van Cleef schitteren in dit ruige, minimalistische meesterwerk vol spanning en stilte.

For All Mankind (1989)
Documentaire over de maanlandingen met authentieke NASA-beelden en interviews van astronauten. Geen klassieke vertelling, maar een poëtische, bijna spirituele ervaring van de ruimtevaart. Indrukwekkend, meditatief en visueel hypnotiserend. Pure ode aan menselijke verkenning en verwondering.

For Keeps (1988)
Tienerliefde wordt op de proef gesteld wanneer een jong stel ongepland zwanger raakt. Molly Ringwald speelt ontwapenend in dit oprechte drama over verantwoordelijkheid, familie en opgroeien onder druk. Serieus en sentimenteel — meer realistisch dan veel tienerfilms uit die tijd.

For Your Eyes Only (1981)
James Bond gaat op zoek naar een gestolen communicatiesysteem. Roger Moore speelt soberder dan gebruikelijk in deze meer gespierde en aardsere Bond-film. Spannend, met ski-achtervolgingen, duikactie en Griekse sfeer. Terug naar spionagebasis, met stijl.

Forbidden World (1982)
Een genetisch experiment loopt gruwelijk mis op een afgelegen ruimtebasis. Low-budget sciencefiction vol gore, synths en seks. Exploitatie-variant op Alien, chaotisch en bloederig, maar geliefd in cultkringen. Slecht en vermakelijk tegelijk.

Forced Vengeance (1982)
Chuck Norris keert terug naar Hongkong om wraak te nemen voor een vermoorde vriend. Kungfu, slow motion en veel rechttoe-rechtaan geweld. Simpel, effectief en onversneden jaren ’80-wraakactie met stoïcijnse blik en rondehouse kicks.

Forever Young (1992)
Een man uit 1939 wordt ingevroren en ontwaakt in de jaren ’90. Mel Gibson in romantische sci-fi over liefde, tijd en tweede kansen. Warmhartig en nostalgisch met een melancholische ondertoon. Licht, maar ontroerend.

Fortress (1992)
Een stel wordt opgesloten in een futuristische, gewelddadige gevangenis waar controle alles is. Christopher Lambert leidt een opstand in deze dystopische sciencefiction vol implantaten, explosies en ontsnappingen. Rauw, claustrofobisch en cultfavoriet onder cyberpunkfans.

Foxy Brown (1974)
Een vrouw neemt wraak op een drugsbende voor de dood van haar vriend. Pam Grier is krachtig en onverschrokken in deze blaxploitationklassieker vol stijl, seks en geweld. Feministisch icoon in strakke leeroutfit — puur attitude.

Frankenhooker (1990)
Een man brengt zijn vermoorde vriendin terug tot leven met delen van prostituees. Absurde horrorkomedie vol camp, neon en zwarte humor. Cultfilm met over-the-top effecten, vreemde dialogen en krankzinnige charme. Niet voor tere zieltjes.

Frankie and Johnny (1966)
Een gokverslaafde entertainer komt in de problemen met zijn vriendin en een jaloerse minnaar. Muzikale komedie met Elvis Presley in theatrale setting op een rivierboot. Licht, kleurrijk en vol liedjes. Klassieke Elvis-formule: liefde, muziek en misverstanden.

Frantic (1988)
Een arts zoekt zijn vermiste vrouw in Parijs en raakt verstrikt in internationale spionage. Harrison Ford in een ingetogen, paranoïde thriller van Roman Polanski. Spannend, mysterieus en beklemmend — met elegante tragiek en rauwe achtervolgingen.

Fraternity Vacation (1985)
Twee studenten beleven een vakantie vol drank, vrouwen en misverstanden. Typische ’80s sexkomedie vol clichés, bikinimeisjes en puberale humor. Lichtzinnig, flauw en gedateerd — maar passend in zijn genre. Voor fans van luchtige college-escapades.

Freaky Friday (1976)
Moeder en dochter wisselen van lichaam en leren elkaars leven kennen. Fantasievolle Disney-komedie met morele les en veel verwarring. Hartverwarmend, humoristisch en onschuldig — tijdloos verhaal over begrip tussen generaties.

Freddy's Dead: The Final Nightmare (1991)
Freddy Krueger terroriseert zijn laatste slachtoffer in deze zesde Elm Street-film. Campy, zelfbewust en over-the-top. Minder eng, meer bizar — met 3D-slot. Freddy sterft... voor even. Einde van een tijdperk vol dromen en moorden.

Freejack (1992)
Een racecoureur uit het verleden wordt gestolen naar de toekomst als lichaam voor een rijke geest. Sci-fi actie met Emilio Estevez, Mick Jagger en techno-noir sfeer. Chaotisch, visueel apart en moreel vaag. Ondergewaardeerd cultmateriaal.

French Connection II (1975)
Popeye Doyle gaat naar Marseille op jacht naar drugsbaronnen. Realistisch vervolg vol verslaving, frustratie en botte politieaanpak. Gene Hackman blijft indrukwekkend als ruige agent. Minder flitsend dan deel één, maar rauw en karaktergedreven.

Friday the 13th (1980)
Tieners worden één voor één vermoord bij een heropend zomerkamp. Deze low-budget slasher vestigde het genre met simpele opzet, gruwelijke kills en een legendarische twist. Klassiekersymbool van angst en kampvuurverhalen. En Jason? Die komt pas later.

Friday the 13th: A New Beginning (1985)
Jason is dood... of toch niet? Deze vijfde film wijkt af met een imitatiemoordenaar en meer seksuele en bloederige excessen. Smerig, luid en controversieel onder fans. Slasher-clichés op turbo — pulp van de bovenste plank.

Friday the 13th Part 2 (1981)
Jason maakt zijn moorddebuut, gemaskerd met juten zak, in dit vervolg dat de formule verder vastlegt: tieners, isolatie en bloederige eindes. Spannender en grimmiger dan het origineel. De mythe begint pas echt hier.

Friday the 13th Part III (1982)
Jason krijgt zijn iconische hockeymasker en het publiek krijgt 3D! Bloed spat letterlijk van het scherm. Meer moorden, minder logica. Visueel gimmicky maar historisch belangrijk binnen slashertraditie. Pure jaren ’80-horrorgekheid.

Friday the 13th Part VIII: Jason Takes Manhattan (1989)
Jason ruilt het woud voor de stad... of vooral een schip. Urban chaos, graffiti, en een boksend hoofd op Times Square. Absurd, traag en cultwaardig vanwege zijn onzinnige setting. Jason op avontuur buiten zijn comfortzone.

Fried Green Tomatoes (1991)
Een vriendschap tussen twee vrouwen in het Zuiden verweeft met een oudere vrouw haar herinneringen. Warm, feministisch en nostalgisch drama over moederschap, liefde, en gerechtigheid. Kathy Bates schittert. Sentimenteel maar oprecht en krachtig in zijn boodschap.

Fright Night (1985)
Tiener ontdekt dat zijn nieuwe buurman een vampier is. Retrohorror met humor, charme en stijlvolle special effects. Perfecte mix van coming-of-age, griezel en camp. Eén van de leukste vampierfilms van de jaren ’80.

Fright Night Part 2 (1988)
Twee jaar later krijgt Charley weer te maken met vampiers. Minder fris, maar nog steeds onderhoudend met sfeer, humor en schaduwen. Cultvervolg met charmante B-filmkwaliteit. Niet essentieel, maar vermakelijk.

From Beyond the Grave (1974)
Amicus horror-anthologie met vier korte griezelverhalen verbonden door een sinistere antiekwinkel. Macaber, Brits en ouderwets eng. Sterk in sfeer, met morele wraak en bovennatuurlijke rechtvaardigheid. Ideaal voor liefhebbers van gotische mini-verhalen.

Full Metal Jacket (1987)
Kubrick’s tweedelige Vietnamfilm begint als trainingskampnachtmerrie en eindigt in chaotische oorlogswaanzin. Meedogenloos, klinisch en intens. R. Lee Ermey’s drillsergeant is legendarisch. Niet heroïsch, maar vernietigend realistisch. “This is my rifle, this is my gun…”

Fun in Acapulco (1963)
Elvis Presley zingt en flirt als voormalig circusartiest in zonnig Mexico. Kleurrijke, luchtige musical vol tropische decors, dans en liedjes. Romantiek en onschuld op maximum. Eén van Elvis' vele filmvoertuigen — vrolijk en vakantieachtig.

Funeral in Berlin (1966)
Michael Caine keert terug als Harry Palmer, Britse spion in een koud, grauw Berlijn. Klassieke spionagethriller vol dubbelspel, ironie en morele grijstinten. Minder flamboyant dan Bond, maar realistischer en subtieler. Intrigerend en onderkoeld.

Funny Farm (1988)
Een stadskoppel verhuist naar het platteland, maar alles gaat mis. Chevy Chase in een komedie vol droge humor, absurditeit en kleine rampen. Luchtige kritiek op stadsdromen en landelijke realiteit. Komisch, maar met verrassende warmte.

Funny Girl (1968)
Het leven van comédienne Fanny Brice, gespeeld door Barbra Streisand in haar iconische Oscarwinnende rol. Een mix van musical, romantiek en persoonlijke opoffering. Groots, glamoureus en dramatisch. “Don’t Rain on My Parade” blijft onvergetelijk.

FX (1986)
Een special effects-expert wordt ingehuurd om een nepmoord in scène te zetten, maar raakt verstrikt in echte dodelijke intriges. Origineel, spannend en inventief — waar Hollywoodtrucs levensreddend worden. Slimme thriller met creatieve actie.

Galaxy of Terror (1981)
Ruimteverkenners worden geconfronteerd met hun diepste angsten op een vreemde planeet. Roger Corman’s Alien-ripoff met surrealistische horror, gore en seksuele ondertonen. Goedkoop maar sfeervol. Cultklassieker dankzij zijn bizarre mix van pulp en nachtmerrie.

Gallipoli (1981)
Twee jonge Australiërs vechten in de Eerste Wereldoorlog. Peter Weir regisseert met empathie en visuele pracht. Tragisch, meeslepend en politiek beladen. Mel Gibson overtuigt. Laat zien hoe idealisme ten onder gaat in zinloze loopgraven.

Game of Death (1978)
Bruce Lee’s onafgemaakte project werd na zijn dood samengeplakt met dubbelgangers. De legendarische traptoren blijft iconisch, maar de rest voelt oneerlijk en kunstmatig. Fascinerend stukje filmgeschiedenis, maar geen echte Lee-film.

Games (1967)
Welgestelde New Yorkers raken verstrikt in psychologische spelletjes met dodelijke gevolgen. Sluipende thriller met macabere elegantie. James Caan en Katharine Ross brengen klasse. Over manipulatie, decadentie en morele leegte. Onderschat en stijlvol.

Gandhi (1982)
Epische biografische film over Mahatma Gandhi’s geweldloze strijd tegen Britse overheersing in India. Ben Kingsley schittert in een Oscarwinnende rol. Monumentaal, meeslepend en historisch geladen. Een film over principes, volharding en morele grootsheid in een onrechtvaardige wereld.

Gardens of Stone (1987)
Vietnamdrama van Francis Ford Coppola over soldaten op een begraafplaats, belast met eerbewijzen en trauma. Somber, bedachtzaam en vol patriottisch cynisme. Minder oorlog, meer reflectie op dienstplicht, verlies en eer. Tragisch en onderkoeld, met James Caan in topvorm.

Genesis II (1973)
Een wetenschapper ontwaakt in een post-apocalyptische toekomst. Pilootfilm van Gene Roddenberry met futurisme, mutanten en idealen. Campy, traag en vol Star Trek-achtige thema’s. Interessant als curiositeit, maar niet ontwikkeld tot serie. Ouderwetse sci-fi met sociale vragen.

Get Carter (1971)
Een gangster keert terug naar zijn geboortestad om zijn broer te wreken. Michael Caine is genadeloos in deze ruwe, sobere Britse misdaadklassieker. Koud, meedogenloos en zonder glamour — een mijlpaal in Europese neonoir.

Geung Si Sin Sang (1985)
(Mr. Vampire) Hongkongse horrorkomedie waarin taoïstische priester en assistenten tegen Chinese vampiers vechten. Vol slapstick, kungfu en folklore. Unieke mix van horror en humor — absurd en onweerstaanbaar charmant. Beginnetje van een cultreeks.

Ghost (1990)
Een vermoorde man probeert vanuit het hiernamaals zijn geliefde te beschermen. Patrick Swayze en Demi Moore brengen romantiek, Whoopi Goldberg levert humor. Hartstochtelijk en bovennatuurlijk liefdesverhaal met tranen, klei en klassiekerstatus.

Ghost Dad (1990)
Na een auto-ongeluk keert een vader terug als geest om voor zijn kinderen te zorgen. Komedie met Bill Cosby, vol slapstick en sentimentele lessen. Familiegericht, licht en mild absurdistisch. Slechts matig succesvol.

Ghost Story (1974)
Een overleden vrouw keert terug als geest om wraak te nemen. Britse spookfilm met gotische sfeer en psychologische spanning. Tragisch, subtiel en klassiek in opbouw. Langzaam, maar sfeervol voor fans van literaire horror.

Ghost Warrior (1984)
Een samoerai uit de 17e eeuw wordt ingevroren en ontwaakt in hedendaags Amerika. Botsing van culturen leidt tot actie en verwondering. Kleinschalige sci-fi/martial artsfilm met nostalgische charme en tragisch eergevoel. Apart, traag, maar memorabel.

Ghosts... of the Civil Dead (1988)
Australisch gevangenisdrama over geweld, controle en dehumanisatie. Duister, beklemmend en politiek geladen. Co-auteur Nick Cave levert extra scherpte. Geen actie, maar mentale horror. Onderkoeld en rauw portret van een gevangenis op de rand van eruptie.

Ghoulies (1984)
Kleine monsters verschijnen na een satanisch ritueel. Campy horror vol latex, rook en domme tieners. Pure ’80s cult: goedkoop, absurd en vermakelijk. Minder eng dan verwacht, meer melig dan gemeen. B-filmklassieker in monsters uit het toilet-genre.

Ghoulies III: Ghoulies Go to College (1991)
De groteske wezentjes keren terug op een universiteitscampus en veroorzaken chaos. Pure horror-komedie met slapstick en toiletgrappen. Totaal onzinnig en over de top — alleen leuk voor hardcore fans van campy creature features.

Ging Chaat Goo Si (1985)
(Police Story) Jackie Chan als politieman in spectaculaire actiefilm vol waanzinnige stunts, humor en hart. Revolutie in het genre: rauwe actie en fysieke komedie in perfecte balans. Essentiële Hongkong-cinema en internationaal doorbraakmoment voor Chan.

Ging Chaat Goo Si Juk Jaap (1988)
(Police Story 2) Jackie Chan keert terug met meer explosieve actie en persoonlijke wraak. Minder luchtig, meer dramatisch, maar wederom vol verbluffende stunts. Zet de toon voor latere vervolgen. Minder vernieuwend, maar stevig vervolg.

Ging Chaat Goo Si III: Chiu Kup Ging Chaat (1992)
(Supercop) Jackie Chan werkt samen met Michelle Yeoh om drugsbende te stoppen. Internationaal succes met spectaculaire achtervolgingen, fysieke stunts en chemie tussen hoofdrollen. Hongkongactie op z’n best — iconisch en halsbrekend.

Girl Happy (1965)
Elvis Presley als zanger die op een vakantie-eiland meisjes moet bewaken, maar natuurlijk verliefd wordt. Muzikale komedie vol strand, liedjes en flauwe verwikkelingen. Luchtige, kleurrijke Elvis-film — niets diepzinnigs, wél vrolijke kitsch.

Girlfriends (1978)
Een fotografe herontdekt zichzelf wanneer haar beste vriendin trouwt en verhuist. Intiem New York-drama over vrouwelijke vriendschap, onafhankelijkheid en onzekerheid. Voorloper van latere indiefilms over het dagelijks leven van vrouwen. Klein, echt en ontroerend.

Girls Just Want to Have Fun (1985)
Tienermeisjes dromen van dansroem en vechten tegen strenge ouders en regels. ’80s danskomedie vol neonkleding, popmuziek en rebellie. Sarah Jessica Parker in vroege rol. Pure tienerenergie, camp en plezier — exact wat de titel belooft.

Girls! Girls! Girls! (1962)
Elvis werkt op een vissersboot en zit tussen twee vrouwen in. Romantische muzikale escapade vol tropische decors, liedjes en flirt. Meer van hetzelfde, maar charmant en luchtig. Ideale Elvis-formule voor fans van zijn zonnige films.

Glory (1989)
Oorlogsdrama over het eerste Afro-Amerikaanse regiment in de Amerikaanse Burgeroorlog. Intense strijd voor erkenning en gelijkheid, met Denzel Washington en Morgan Freeman in gedenkwaardige rollen. Aangrijpend, historisch en visueel krachtig — patriottisme met pijn.

Goin' South (1978)
Een outlaw trouwt met een vrouw om ophanging te ontlopen. Westernkomedie geregisseerd door en met Jack Nicholson. Luchtiger dan verwacht, met Mary Steenburgen in debuut. Charmant, traag en eigenzinnig — meer karakterstudie dan schietpartij.

Going in Style (1979)
Drie bejaarde mannen besluiten een bank te beroven, puur uit verveling. Tedere, komische misdaadfilm over ouderdom, vriendschap en vrijheid. George Burns schittert. Een tragikomische reflectie op levenslust, verlies en het onverwachte plezier van rebellie op leeftijd.

Gone in 60 Seconds (1974)
Autodief probeert binnen 72 uur 48 auto's te stelen. Low-budget cultfilm beroemd om zijn 40 minuten durende achtervolging. Technisch ruw, narratief dun, maar vol benzine, staal en roekeloze stunts. Oorsprong van een genreklassieker.

Good Guys Wear Black (1978)
Chuck Norris speelt een ex-CIA-agent die politieke samenzweringen blootlegt. Stoere actiescènes, karategevechten en nationale eer. Een patriottische actiefilm uit de Koude Oorlog-periode, waar goed en kwaad helder afgebakend zijn — precies zoals Norris het wil.

Good Morning, Vietnam (1987)
Robin Williams als onconventionele radiodiscjockey tijdens de Vietnamoorlog. Balanseert briljant tussen komedie en tragedie. Indrukwekkende improvisaties, politiek commentaar en menselijke warmte maken dit tot meer dan oorlogsvermaak — het is satire met een ziel.

Goodfellas (1990)
Een jongeman klimt op in de maffia, maar raakt verstrikt in geweld, paranoia en verraad. Martin Scorsese’s meesterwerk over de opkomst en ondergang binnen de georganiseerde misdaad. Meeslepend, stijlvol en genadeloos eerlijk — “As far back as I remember…”

Gor (1987)
Een professor belandt op een barbaarse planeet en wordt held tegen zijn wil. Pulpfantasy vol leerbikini’s, domme dialogen en ’80s decor. Slecht geacteerd, maar geliefd als campy cultcuriositeit. Pure escapistische kitsch met een zweem van erotiek.

Graffiti Bridge (1990)
Prince’s spirituele vervolg op Purple Rain, waarin muzikale rivalen strijden om creativiteit en controle. Visueel gedurfd, muzikaal sterk maar narratief rommelig. Minder impact dan voorganger, maar interessant als experimentele videoclipfilm over kunst, ego en verlossing.

Grandmother's House (1988)
Twee kinderen ontdekken duistere geheimen bij hun grootouders. Psychologische horror vol spanning, dreiging en twisty mysterie. Low-budget, traag en vreemd, maar onderhuids beklemmend. Behoort tot de vergeten horrorfilms met ongemakkelijke familiebanden.

Grandview, U.S.A. (1984)
Tieners en volwassenen dromen van ontsnapping in een klein stadje. Coming-of-age drama met C. Thomas Howell en Jamie Lee Curtis. Liefde, autosport en adolescentenverwarring in een zomerse setting. Licht nostalgisch, warm en charmant zonder clichés te vermijden.

Graveyard Shift (1990)
Ratten, vuil en iets nog gruwelijkers in een ondergrondse fabriek. Stephen King-verfilming met claustrofobie, slijmerige beesten en lompe arbeiders. Groezelig, duister en grotesk — geen topper, maar een aardige monsterfilm voor fans van industriële horror.

Grease (1978)
Zomerromance wordt schooljaarflirt in deze musicalklassieker. Travolta en Newton-John schitteren in liedjes vol vetkuiven, leren jacks en tienerhormonen. Nostalgisch, sprankelend en tijdloos — een dansend eerbetoon aan jeugdcultuur en rock-‘n-roll.

Grease 2 (1982)
Rolverdeling omgekeerd: stoere meid, verlegen jongen. Minder catchy, meer campy, maar nog steeds vol choreografie, motorjacks en seksuele toespelingen. Michelle Pfeiffer redt de show. Geen klassieker, wel een cultfavoriet voor wie graag zingt over ‘Reproduction’.

Gremlins (1984)
Een schattig wezentje verandert in chaos wanneer regels worden genegeerd. Deze horror-komedie van Joe Dante combineert kerstsfeer met zwarte humor en monsterlijke slapstick. Griezelig én grappig — een moderne klassieker vol practical effects en popcultuurplezier.

Gremlins 2: The New Batch (1990)
De gremlins keren terug in een wolkenkrabber en nemen het hele gebouw over. Satirisch, hyperactief en zelfbewust. Een wilde mix van media-parodie, cartoonlogica en meta-humor. Minder eng, meer krankzinnig — een gewaagde sequel vol creatieve anarchie.

Grey Gardens (1975)
Documentaire over moeder en dochter, verwant aan Jackie Kennedy, levend in een vervallen landhuis. Excentriek, tragisch en fascinerend. Cultklassieker over verval, herinnering en de grens tussen isolatie en theater. Pure cinema vérité — ontregelend en hypnotiserend.

Gross Anatomy (1989)
Een rebelse student worstelt met de druk van de medische opleiding. Vriendschap, ambitie en menselijke fouten staan centraal. Matthew Modine brengt charme in een mix van drama en humor. Licht moralistisch, maar sympathiek en herkenbaar.

Guess Who's Coming to Dinner (1967)
Een interraciaal koppel confronteert hun ouders met progressieve liefde. Sterk geacteerd door Spencer Tracy, Katharine Hepburn en Sidney Poitier. Vooruitstrevend voor zijn tijd, nog steeds krachtig in thematiek. Moreel drama met klasse, menselijkheid en hoop.

Guyver (1991)
Tiener fuseert met buitenaardse biowapenuitrusting en vecht tegen mutanten. Campy sci-fi vol latexkostuums, martial arts en bizarre effecten. Slecht geacteerd, maar visueel apart. Cultfavoriet onder fans van Japanse tokusatsu. Meer absurditeit dan ernst.

Gwendoline (1984)
Avonturierster reist door exotisch land vol gevaren en bondage-esthetiek. Cultklassieker van Just Jaeckin met seks, actie en pulpfantasie. Geïnspireerd door stripboeken, visueel overdadig en schaamteloos erotisch. Niet diepzinnig, wel uniek in toon en stijl.

H.M.S. Defiant (1962)
Britse marineofficier balanceert tussen tucht en menselijkheid tijdens opstand aan boord. Sterk drama over autoriteit en rebellie, met Alec Guinness en Dirk Bogarde. Klassieke zeefilm vol eergevoel, klasseconflict en stormachtig zeemanschap.

H.O.T.S. (1979)
Studenten vormen een sexy meidenclub om rivalen te verslaan. Softcore-komedie vol bikini's, flauwe grappen en footballgags. Pure late-’70s sexploitation: weinig verhaal, veel vlees. Sleutelwerk voor wie ‘cheesecake cinema’ verzamelt.

Halloween (1978)
Michael Myers ontsnapt en keert terug om babysitters te vermoorden. John Carpenter’s meesterwerk is stil, dreigend en baanbrekend voor het slashergenre. Iconische muziek, simpele dreiging en Jamie Lee Curtis als definitieve final girl. Horror in zijn puurste vorm.

Halloween (1979)
Deze titel is een foutje — Halloween kwam uit in 1978. Er bestaat geen officiële Halloween (1979)-film. Waarschijnlijk hervertoning of verwarring. Laat gerust weten of je een andere bedoelde.

Halloween 4: The Return of Michael Myers (1988)
Na twee afwezigheden keert Michael terug om zijn nichtje te vinden. Serie pakt klassieke formule weer op: maskers, schaduwen en slachtpartijen. Minder vernieuwend, maar sfeervol en trouw aan origineel. Sterke comeback voor horrorpuristen.

Hamburger Hill (1987)
Gruwelijke Vietnamfilm over een bloedige, zinloze heuvelaanval. Realistisch, intens en doordrenkt met zweet, modder en morele verwarring. Geen heldendom, wel uitputting. Minder bekend dan Platoon, maar even bruut en schrijnend.

Hamlet (1990)
Mel Gibson als de tragische prins in Zeffirelli’s toegankelijke Shakespeare-verfilming. Visueel gotisch, emotioneel direct en korter dan traditioneel. Glenn Close als Gertrude. Klassieke tragedie vol wraak, twijfel en verval — dramatisch zonder poespas.

Hang 'Em High (1968)
Clint Eastwood overleeft een lynchpartij en wordt marshal voor gerechtigheid. Eerste Amerikaanse western na zijn spaghetti-succes. Rauw, moreel beladen en vol rechtsvragen. Geen show, wel wraak. Een overgang tussen stijlen.

Hannah and Her Sisters (1986)
Drie zussen worstelen met liefde, kunst en existentiële crisis. Woody Allen verweeft humor, drama en filosofie met literaire flair. Sterke cast, scherpe dialogen en melancholische observaties. Over familiebanden, twijfel en de drang naar betekenis.

Hanover Street (1979)
Oorlogsromance tussen Amerikaanse piloot en getrouwde Britse vrouw. Harrison Ford als charmante held in sentimenteel luchtmachtdrama. Liefde, strijd en gewetenswroeging tijdens WOII. Stereotypisch maar sfeervol. Voor wie romantiek en bommen wil combineren.

Happy Birthday to Me (1981)
Populaire studente ziet haar vrienden één voor één gruwelijk sterven. Slasher met psychologische twist en bizarre moorden (denk: gewichthefschijf). Duisterer dan tijdgenoten, met tragische ondertoon. Campy, bloederig en verrassend complex voor het genre.

Hard Times (1975)
Tijdens de Depressie vecht een zwijgzame man in illegale bokswedstrijden. Charles Bronson schittert als stoïcijnse held in sobere, stijlvolle film. Ruw, eerlijk en gespierd drama over overleven, loyaliteit en lichamelijke uitputting. Regiedebuut van Walter Hill.

Hard to Kill (1990)
Steven Seagal ontwaakt uit coma, klaar voor wraak. Klassiek verhaal: corrupte politici, veel schoten en gebroken ledematen. Simpel maar effectief. Seagal op zijn best: onverwoestbaar, ongeschoren en onverstoorbaar. Rechttoe rechtaan actie.

Hardbodies (1984)
Drie oudere mannen huren een jonge playboy om hen te leren versieren. Tienerkomedie vol bikini’s, strandfeestjes en seksistische grappen. Een typisch ’80s “raunchy comedy” met weinig inhoud, veel vlees en weinig subtiliteit.

Hardware (1990)
Cyborgkop uit de woestijn wordt opnieuw geactiveerd en verandert een appartement in een bloedige val. Visueel overdonderende cyberpunk-horror vol radioactieve sfeer en industriële dreiging. Cultfavoriet met rauwe toon en gewaagde stijl. Orwell ontmoet Terminator.

Harlem Nights (1989)
Eddie Murphy en Richard Pryor runnen een nachtclub in jaren ’30 Harlem. Gangsters, humor en geweld botsen in stijlvolle maar rommelige misdaadkomedie. Ambitieus maar onevenwichtig. Visueel sterk, narratief zwak. Beter als hommage dan als film.

Harley Davidson and the Marlboro Man (1991)
Twee moderne outlaw-types vechten tegen hightech gangsters. Buddyfilm vol leren jassen, explosies en mannelijke poses. Cultfavoriet door over-the-top stijl en rare dialogen. Ongelofelijk dom en toch onweerstaanbaar stoer. Pure pulp in motorleer.

Harry and the Hendersons (1987)
Gezin rijdt per ongeluk Bigfoot aan — en neemt hem mee naar huis. Hartverwarmende familiefilm vol slapstick, morele lessen en harige knuffels. John Lithgow blinkt uit. Bigfoot was nog nooit zo schattig.

Harry and Tonto (1974)
Oude man reist met zijn kat door Amerika. Roadmovie over ouderdom, verlies en verandering. Warm, melancholisch en zacht filosofisch. Art Carney won een Oscar. Een tedere film over het vinden van betekenis in je laatste jaren.

Harry and Walter Go to New York (1976)
Twee oplichters proberen een bank te beroven in de 19e eeuw. Komische caper vol verkleedpartijen, chaos en knipogen. Groots opgezette flop, maar met charme en energie. James Caan, Elliott Gould en Michael Caine stelen (figuurlijk) de show.

Harry in Your Pocket (1973)
Zakkenrollers leiden een jonge leerling op. Komisch misdaaddrama met James Coburn als charismatische mentor. Lichtvoetig, stijlvol en met een vleugje melancholie. Kleine film over grote trucs — slim, soepel en verrassend innemend.

Harum Scarum (1965)
Elvis speelt een filmster die in het Midden-Oosten verzeild raakt in intriges. Campy, fout en vol oriëntaalse clichés. Meer kostuums dan plot. Toch vermakelijk als kitscherige tijdcapsule van Elvis’ muzikale escapisme.

Hatari! (1962)
Groep avonturiers vangt wilde dieren in Afrika voor dierentuinen. John Wayne in ongebruikelijke, luchtige rol. Lang, traag maar visueel rijk. Mengeling van avontuur, komedie en romantiek met echte dierenstunts. Eclectisch maar innemend.

Haunted Honeymoon (1986)
Radiosterren vieren bruiloft in spookhuis vol excentriekelingen. Gene Wilder regisseert en speelt met Gilda Radner en Dom DeLuise. Flauwe, theatrale horrorkomedie vol slapstick en mist. Charmant maar onsamenhangend — eerder toneelstuk dan strakke film.

Head Hunter (1989)
Een Afrikaans ritueel ontketent een demon die Miami doorkruist als moorddadige entiteit. Low-budget horror vol politieprocedures, onverklaarbare onthoofdingen en occulte mystiek. Niet verfijnd, wel duister. Cultcuriositeit met tropische boventoon en jaren '80-stijl.

Heart Like a Wheel (1983)
Biografisch drama over dragsterpionier Shirley Muldowney. Haar strijd voor respect in een mannenwereld combineert snelheid, familie en feminisme. Bonnie Bedelia overtuigt als doorzetter met hart en gaspedalen. Oprecht, inspirerend en vol rook en octaan.

Heartbreak Hotel (1988)
Tiener ontvoert Elvis Presley om zijn zieke moeder op te vrolijken. Absurd uitgangspunt leidt tot nostalgische roadtrip met muziek, liefde en herstel. Niet serieus te nemen, maar wel goedmoedig en luchtig met een rock-‘n-roll-hart.

Heartbreak Ridge (1986)
Clint Eastwood als ruwe marinier traint ongedisciplineerde rekruten. Militaire heropvoeding botst met eigenzinnige moraal. Patriotisme, testosteron en strijdvaardigheid culmineren in een invasie op Grenada. Stoer, klassiek en rechtlijnig — een ode aan discipline.

Heathers (1989)
Tienermeisje raakt verstrikt in moord en manipulatie op een elitaire high school. Zwartkomische klassieker met dodelijke dialogen, anarchistische flair en cynisch commentaar op populariteit. Winona Ryder en Christian Slater schitteren. Genadeloos grappig en tragisch cool.

Heaven with a Gun (1969)
Ex-pistoolheld wordt vredesprediker in een ruig westernstadje. Glenn Ford probeert conflict te vermijden, maar geweld keert terug. Moreel geladen western over vergeving en innerlijke strijd. Minder actie, meer ethiek — western met een geweten.

Hellfighters (1968)
John Wayne als oliebrandbestrijder. Avontuurlijke rampenfilm vol vuurzeeën, stoere mannen en familiaire spanningen. Spectaculair in actie, stijf in drama. Typisch Wayne: rotsvast, rokerig en heldhaftig. Brandend eerbetoon aan risicovol werk.

Hello, Dolly! (1969)
Kleurrijke Broadway-musical over koppelaarster in New York. Barbra Streisand zingt, danst en charmeert in groots opgezette productie. Visueel weelderig, muzikaal tijdloos. Klassieke feelgoodfilm vol romantiek, kostuums en choreografie. Oud-Hollywooderfgoed.

Hellraiser (1987)
Een puzzeldoos opent poorten naar sadomasochistische dimensie. Clive Barker’s huiveringwekkende debuut introduceert Pinhead en Cenobites. Origineel, bloederig en filosofisch. Horror met vlees, schuld en verlangen. Een hels hoogtepunt in Britse body horror.

Hells Angels on Wheels (1967)
Jack Nicholson sluit zich aan bij een motorbende. Ruw portret van outlaw-leven, vol vrijheid, geweld en nihilisme. Meer sfeer dan plot. Rebelse tijdsgeest gevangen in benzinedampen en leren jassen. Cultmotor in vroege vorm.

Help! (1965)
The Beatles belanden in een absurde spionageplot rond een heidens ritueel. Tweede film is kleurrijker, chaotischer en campier dan A Hard Day’s Night. Muziek en onzin voeren de boventoon. Psychedelisch en speels plezier.

Helter Skelter (1976)
Waargebeurd drama over de Manson-moorden, gebaseerd op rechtbankverslagen. Indringend, feitelijk en beklemmend. Steve Railsback als angstaanjagende Charles Manson. Geen horror, maar psychologische reconstructie. Lang, grimmig en verontrustend waarheidsgetrouw.

Henry & June (1990)
Erotisch drama over schrijfster Anaïs Nin en haar verhouding met Henry Miller en zijn vrouw. Literair geladen, zwoel en introspectief. Eerste film met NC-17-rating in VS. Sensueel en intellectueel — minder plot, meer sfeer.

Her Alibi (1989)
Schrijver helpt mooie vrouw ontsnappen aan moordverdachtmaking, maar twijfelt aan haar onschuld. Tom Selleck in luchtige, romantische misdaadkomedie vol clichés en charme. Spanning is bijzaak, chemie voorop. Aangename pulp.

Herbie Goes Bananas (1980)
Magische Volkswagen beleeft tropisch avontuur in Latijns-Amerika. Kindvriendelijke slapstick, flauwe boeven en chaotische races. Herbie raakt van de weg, maar blijft charmant. Voor jonge kijkers blijft hij onweerstaanbaar.

Herbie Goes to Monte Carlo (1977)
Herbie racet door Europa en wordt verliefd op een andere auto. Frans landschap, misdaadplot en oliedruppels vol liefde. Onschuldige familiekomedie met lichte spanning. Racend romantisch.

Herbie Rides Again (1974)
Herbie helpt oude dame haar huis beschermen tegen projectontwikkelaars. Eco-slapstick met hart, wielen en humor. Licht anarchistisch, vriendelijk en vol visuele grappen. Herbie blijft de onwaarschijnlijke held van de onderdrukten.

Hero (1992)
Een cynische dief redt vliegtuigpassagiers, maar iemand anders krijgt de roem. Satirisch drama met Dustin Hoffman, Geena Davis en Andy Garcia. Moralisme, heldendom en mediacultuur botsen. Slim, geestig en kritisch op faam — heldendom is zelden zwart-wit.

Hero at Large (1980)
Acteur redt per toeval een vrouw en wordt echte superheld. Luchtige, goedhartige komedie over roem, verantwoordelijkheid en moraal in de grootstad. John Ritter is charmant in zijn cape. Klein, oprecht en verrassend aandoenlijk.

Hiding Out (1987)
Beursmakelaar duikt onder als scholier om moordenaars te ontlopen. Jon Cryer blendt high school-comedy met misdaadvlucht. Onwaarschijnlijk, maar vermakelijk — met vriendschap, romantiek en een valse baard. Tienerfilm met volwassen complicaties.

High and Low (1963)
Kurosawa’s meesterwerk over ontvoering, moraal en klassenstrijd. Toshiro Mifune speelt een zakenman wiens zoontje — of diens chauffeur’s kind? — verdwijnt. Strak verteld, moreel geladen en technisch briljant. Politiethriller en sociaal drama in één.

High Plains Drifter (1973)
Mysterieus revolverheld komt wraak nemen in spookachtig stadje. Clint Eastwood regisseert en speelt deze duistere western vol morele corruptie, bovennatuurlijke sfeer en geweld. Grim, symbolisch en genadeloos — een hels oordeel te paard.

High Road to China (1983)
Avontuurlijke erfgename huurt norse piloot om haar verdwenen vader te vinden. Luchtige actie-romantiek in jaren 1920-setting, met Tom Selleck als ruige held. Vliegtuigen, bergen en chemie — zwakke Raiders-kloon, maar charmant voor genreliefhebbers.

High Spirits (1988)
Nepspoken in Iers kasteel blijken echt — en romantisch. Daryl Hannah en Peter O’Toole in deze bovennatuurlijke farce vol verwarring, slapstick en spookliefde. Chaotisch, kleurrijk en een tikkeltje verwarrend, maar met charme en magie.

Highlander II: The Quickening (1991)
Rampzalige sequel gooit logica overboord: buitenaardse Highlanders, ozonlagen en tijdsprongen. Vervreemdend, onsamenhangend en visueel zwaar — door velen beschouwd als een van de slechtste sequels ooit. Cultstatus vanwege onbegrijpelijkheid en overmoed.

His Kind of Woman (1951)
Robert Mitchum en Jane Russell raken verstrikt in misdaad en romantiek in Mexico. Film noir met humoristische twist, glamoureuze settings en sinistere intriges. Charmant chaotisch en stijlvol ouderwets.

Hoffa (1992)
Biopic over vakbondsleider Jimmy Hoffa, gespeeld door Jack Nicholson. Danny DeVito regisseert met grandeur, maar weinig nuance. Macht, loyaliteit en verdwijning spelen grote rol. Theatraal, intens en historisch geladen — maar niet onomstreden.

Hollywood Shuffle (1987)
Satirische schets over raciale stereotypering in Hollywood. Regisseur Robert Townsend ontleedt showbizz met humor en scherpe observaties. Sketches, meta-commentaar en oprechte frustratie smelten samen tot creatieve aanklacht. Klein budget, grote impact.

Hombre (1967)
Paul Newman speelt zwijgzame half-Apache in deze rauwe western over racisme, uitbuiting en overleving. Moreel geladen, minimalistisch en intens. Cynisme botst met heldendom. Een antiwestern die vragen stelt en weigert antwoorden te verzachten.

Home Alone (1990)
Kevin verdedigt huis tegen stuntelige boeven met vallen en geniale trucs. Kerstklassieker vol slapstick, muziek en sentiment. Macaulay Culkin’s doorbraak. Hartverwarmend én pijnlijk grappig — perfecte familiepret met een moraal van zelfstandigheid.

Honey, I Blew Up the Kid (1992)
Wetenschapper vergroot zijn peuter tot reusformaat. Chaos volgt in Las Vegas. Onschuldige familievervolg met minder magie dan het origineel, maar veel visuele grappen. Groots in formaat, klein in diepgang.

Honey, I Shrunk the Kids (1989)
Wetenschapper verkleint per ongeluk zijn kinderen — en laat ze overleven in eigen achtertuin. Creatieve familiefilm vol visuele vondsten, avontuur en relatieve gevaren. Origineel, charmant en vol jeugdig vernuft.

Honeymoon in Vegas (1992)
Man verliest zijn verloofde aan gokschuld — en achtervolgt haar naar Hawaï. Komische liefdesfilm met Nicolas Cage, Sarah Jessica Parker en veel Elvis-imitators. Licht, gestoord en zonnig romantisch. Niet diep, wel amusant.

Honeysuckle Rose (1980)
Countryzanger worstelt met liefde, familie en roem onderweg. Willie Nelson speelt zichzelf in semi-autobiografisch drama vol muziek en melancholie. Traag, teder en doorspekt met sfeer van Americana en verleiding op tournee.

Hook (1991)
Peter Pan is volwassen geworden en moet Neverland herontdekken om zijn kinderen te redden. Robin Williams, Dustin Hoffman en Spielberg zorgen voor een magisch avontuur vol nostalgie, fantasie en kinderlijke verwondering. Groot van hart.

Hooper (1978)
Beroemde stuntman botst met jongere opvolger in deze liefdevolle ode aan filmstunts. Burt Reynolds als charmante durfal, met spectaculaire scènes, humor en melancholie. Lichtvoetig eerbetoon aan een verdwijnende traditie.

Hoosiers (1986)
Onwaarschijnlijke basketballcoach leidt klein team naar staatstitel in jaren ’50 Indiana. Sportdrama vol discipline, tweede kansen en geloof. Gene Hackman overtuigt. Warm, inspirerend en klassiek opgebouwd — ware kampioen onder sportfilms.

Hot Shots! (1991)
Parodie op Top Gun en andere actiefilms. Charlie Sheen schittert in een absurde stoet van grappen, spoofs en visuele gekte. Knipoog op knipoog. Dom én briljant tegelijk — satire in overdrive.

Hotel Colonial (1987)
Man reist naar Latijns-Amerika om broer te zoeken, maar raakt verwikkeld in gevaarlijke samenzwering. Thriller met politieke ondertoon, tropische sfeer en morele grijstinten. Minder bekend, maar sfeervol en mysterieus.

House (1985)
Oorlogsveteraan betreedt spookhuis vol bovennatuurlijke waanzin. Horror gemengd met zwarte humor, practical effects en persoonlijke trauma’s. Bizarre mix van oorlog, monsters en slapstick. Cultfavoriet vanwege zijn grillige toon en creatieve absurditeit. Eng én raar.

House II: The Second Story (1987)
Nieuwe bewoners ontdekken magische dimensies in een mysterieus huis. Westernskeletten, tijdreizen en een mummie als huisdier — lichtvoetiger en nog vreemder dan het origineel. Geen horror, maar familiegeschikte fantasy met humor en knipoog.

House of Dark Shadows (1970)
Spin-off van de gelijknamige soap met vampier Barnabas Collins. Gotische sfeer, klassieke horror en melodrama botsen in deze compacte hervertelling. Duister, traag en sfeervol, vol bijtgrage nostalgie en mistige kastelen.

HouseSitter (1992)
Goldie Hawn liegt zich in het huis én leven van Steve Martin. Romcom vol misverstanden, charme en contrast tussen spontaniteit en controle. Verrassend scherp en geestig — huiselijk bedrog als opmaat tot ware liefde.

Howards End (1992)
Kostuumdrama over klasse, bezit en verandering in Edwardiaans Engeland. Emma Thompson, Anthony Hopkins en Helena Bonham Carter schitteren. Literair, gelaagd en emotioneel rijk. Eerlijk, tragisch en verfijnd — Merchant Ivory op z’n best.

Howling II: Stirba – Werewolf Bitch (1985)
Vervolg vol leer, vampse weerwolven en occult spektakel. Slecht geacteerd, bizar gemonteerd en absurd seksueel. Cultklassieker om de verkeerde redenen. Christopher Lee distantieert zich — en terecht. Pure weerwolfcamp.

Howling III (1987)
Australische weerwolven, genetica en evolutie botsen in dit bizarre zijspoor. Marsupiale weerwolven? Jazeker. Minder horror, meer parodie. Raar, origineel en goedkoop — cultwaardering vanwege zijn durf en chaos.

Howling IV: The Original Nightmare (1988)
Reboot die trouw wil blijven aan het boek. Tragere opbouw, klassieke horrorstijl en minder groteske effecten. Spannend maar traag. Vaak vergeten, zelden geliefd — maar wel serieuzer dan zijn voorgangers.

Hudson Hawk (1991)
Zingende dief Bruce Willis steelt Da Vinci-machines in over-the-top actiekomedie. Slechte timing, absurde toon en flauwe humor. Misbaksel of geniaal misverstand? Cultstatus gegarandeerd — al weet niemand waarom. Pijnlijk uniek.

Humanoids from the Deep (1980)
Mutanten uit de zee verkrachten en moorden aan de kust. Exploitatief, schokkend en grimmig — Roger Corman-productie met goedkope effecten en controversiële inhoud. Niet voor gevoelige kijkers, wél cultmateriaal.

Hungry Wives (1972)
Vroege George A. Romero-film over gefrustreerde huisvrouw die hekserij ontdekt. Feministisch horror-psychodrama vol symboliek, vervreemding en onderdrukte verlangens. Later heruitgebracht als Season of the Witch. Subtiel, sloom en ondergewaardeerd.

Huo Shao Dao (1990)
Hongkong-actiefilm met Donnie Yen in vurige gevechten. Klassieke martial arts gemengd met wraakplot en brutale choreografie. Minder bekend, maar stijlvol en strak gevechtsspektakel. Actie voert de boventoon.

Hwan – Private Benjamin (1980)
Verkeerde titel — vermoedelijk bedoeld: Private Benjamin (1980).
Goldie Hawn als rijke vrouw die bij het leger gaat. Komische zelfontdekking met feministische ondertoon. Charmant, tijdloos en verrassend scherp.

I Spit on Your Grave (1978)
Verkracht, vernederd — en keiharde wraak. Slepend, confronterend en omstreden rape-revengefilm. Moreel grijsgebied tussen empowerment en exploitatie. Verafschuwd én gevierd — schokkend cultfenomeen dat nooit neutraal bekeken wordt.

I, the Jury (1982)
Mike Hammer onderzoekt moord met geweld, seks en neon-noir stijl. Hardboiled detectiveverhaal met brute actie en foute jaren ’80-charme. Pulp in pure vorm — glad, macho en gretig.

Ice Castles (1978)
Schaatstalent raakt blind, leert opnieuw presteren en liefhebben. Emotioneel sportdrama vol sentiment, doorzettingsvermogen en vioolmuziek. Kitsch én oprecht. Voor liefhebbers van tranen, rolschaatsen en tweede kansen.

Ice Station Zebra (1969)
Koude Oorlog-thriller rond sabotage en spionage op ijzige basis. Rock Hudson leidt onderzeebootmissie vol geheimen en diplomatieke spanning. Lang, traag maar sfeervol. Visueel sterk en groots opgezette spionage.

Idi i Smotri (1985)
Onvergetelijk Sovjet-oorlogsdrama door ogen van een jongen. Brutaal, surrealistisch en vernietigend. Geen helden, alleen trauma. Poëtisch én pijnlijk realistisch — een van de meest schrijnende films over oorlog ooit gemaakt.

If Looks Could Kill (1991)
Tiener raakt verzeild in spionage door persoonsverwisseling. Komische actiefilm met Richard Grieco als onwaarschijnlijke held. Bond-achtige gadgets, actie en tienerhumor. Onzin, maar vlot en vermakelijk voor pubers.

I'm Gonna Git You Sucka (1988)
Parodie op blaxploitationfilms vol visuele grappen, satire en afro-power. Keenen Ivory Wayans brengt zelfspot en nostalgie samen. Over-the-top, vrolijk en bewust belachelijk. Funky humorfeest met boodschap.

In Cold Blood (1967)
Waargebeurde moordzaak sober en intens verfilmd. Conrad Hall’s fotografie is meesterlijk. Kille reconstructie van geweld zonder sensatiezucht. Zwart-wit, kil en ijzersterk. Indringend, verontrustend en briljant — essentieel binnen true crime cinema.

In Like Flint (1967)
Parodie op James Bond met flitsende gadgets, geheime bases en feministische schurken. Derek Flint redt de wereld met flair, kungfu en charme. Kampachtig, kleurrijk en doordrenkt van sixties-cool. Lichtvoetige spionagesatire met een knipoog en een haartooi.

In the Cold of the Night (1990)
Erotische thriller waarin een fotograaf visioenen krijgt van moord. Realiteit en droom vervagen. Sleazy, gestileerd en typisch jaren ’90 in toon en esthetiek. Veel bloot, weinig inhoud — cultfans houden van de foute sfeer.

In the Heat of the Night (1967)
Zwarte rechercheur uit het noorden onderzoekt moord in racistische zuidelijke stad. Sidney Poitier en Rod Steiger schitteren in krachtig sociaal drama en politiefilm. Spannend, scherp en moreel geladen. Oscarwinnaar en tijdloos relevant.

Indiana Jones and the Last Crusade (1989)
Indy zoekt de Heilige Graal met zijn vader. Sean Connery brengt humor, Spielberg levert spektakel. Vol vallen, nazi’s en mystiek. Perfecte mix van avontuur, geschiedenis en vader-zoonrelatie. Spannend én hartverwarmend.

Indiana Jones and the Temple of Doom (1984)
Duisterder tweede deel vol mensenoffers, mijnkarren en kindslaven. Indiana vecht tegen bloedrituelen en overlevingsdrang. Sneller, rauwer en brutaler dan het origineel. Controversieel, maar iconisch avontuurlijk.

Innerspace (1987)
Testpiloot wordt per ongeluk geminiaturiseerd en geïnjecteerd in supermarktmedewerker. Sci-fi-komedie met Dennis Quaid en Martin Short. Vol actie, absurditeit en verrassende visuele effecten. Licht, inventief en dolkomisch — een Spielberg-productie met klein hartje.

Innocent Bystanders (1972)
Veteraan-spion jaagt op ontsnapte Sovjetwetenschapper. Cynische Britse thriller met Michael Caine-achtige flair, maar minder vaart. Grauw, grimmig en typisch voor z’n tijd. Ondergewaardeerde spionagefilm met zedige toon.

Inseminoid (1981)
Ruimtemissie eindigt in nachtmerrie als vrouw bevrucht wordt door alien. Britse sci-fi-horror met goedkope effecten en schokkende scènes. Vaak bespot, soms bewonderd. Cultfilm vol seks, bloed en ruimteangst.

Inside Moves (1980)
Suïcidale man vindt troost in bar vol buitenbeentjes. Ontroerend drama over vriendschap, herstel en sport. Klein verhaal, groot hart. Subtiele vertolkingen maken dit een verborgen pareltje over menselijke verbondenheid.

Inspector Clouseau (1968)
Alan Arkin als de stuntelende Franse inspecteur in deze tussenfilm zonder Peter Sellers. Poging tot slapstick blijft matig overeind. Losse gagstructuur zonder magie van de rest. Curieus Pink Panther-uitstapje.

Interiors (1978)
Woody Allen’s eerste serieus drama: drie zussen botsen na scheiding van hun ouders. Minimalistisch, somber en Bergmaniaans. Innerlijke leegte, perfectionisme en onderhuidse pijn. Kalm, kil en emotioneel zwaar — niet voor luchtige kijkers.

Internal Affairs (1990)
Agent onderzoekt corrupte collega’s en raakt zelf verstrikt. Richard Gere als charismatische manipulator, Andy Garcia als rechtlijnige speurder. Spannend, psychologisch intens en stijlvol opgebouwd. Thriller over macht, leugens en paranoia.

Into the Night (1985)
Suffe man ontmoet mysterieuze vrouw op de vlucht. Nachtelijke reis door Los Angeles vol gangsters, satire en melancholie. Michelle Pfeiffer schittert. John Landis regisseert met droge humor en cameo’s. Een moderne film noir vol verwarring.

Invasion U.S.A. (1985)
Chuck Norris verdedigt Amerika tegen communistische commando’s. Pure actie-exploitatie vol explosies, geweren en patriottisme. Simpel, dom en gewelddadig — geliefd door fans van brute jaren '80-heldendom. Over-the-top nationalisme in camouflage.

Ishtar (1987)
Twee mislukte zangers raken verzeild in Midden-Oosterse spionage. Kritisch geflopte comedy met Warren Beatty en Dustin Hoffman. Rommelig, ongrappig, maar niet zonder charme. Cultstatus groeit langzaam. Hollywood-catastrofe met muzikale intenties.

It Happened at the World’s Fair (1963)
Elvis als piloot die verliefd wordt op verpleegster tijdens expo. Muziek, flirts en luchtige humor tegen Seattle-decor. Niets schokkends, wel charmant. Klassieke Elvis-vehicle vol zoete deuntjes en gladde lokken.

It Happened Here (1965)
Alternatieve geschiedenis: nazi’s winnen WOII en bezetten Engeland. Amateurproductie met indrukwekkende authenticiteit en morele diepgang. Pseudo-documentair, traag en filosofisch geladen. Fascinerend experiment dat realisme en reflectie combineert.

It’s a Mad Mad Mad Mad World (1963)
Een groep vreemden jaagt op verborgen schat. Giga-ensemblekomedie vol slapstick, chaos en visuele gags. Overdreven, luid en hilarisch. Komische mijlpaal met grootse schaal en vaudeville-energie. Voor wie alles groter wil.

It’s Alive (1974)
Pasgeboren kind blijkt moorddadig monster. Horrorfilm met maatschappijkritiek over angst voor ouderschap, wetenschap en vervreemding. Larry Cohen combineert gruwel met satire. Traag opbouwend, schokkend eindigend.