UHF (1989)
"Weird Al" Yankovic erft tv-station en vult het met bizarre parodieën. Spat uit elkaar van referenties, cultenergie en absurde sketches. Flop toen, cultklassieker nu. “Spatula City!”
Una Ragione per Vivere e una per Morire (1972)
James Coburn leidt groep criminelen tijdens burgeroorlogsmissie. Spaghettiwestern met explosies, verraad en Franse titels. Cynisch, stoffig en bombastisch. Sergio Leone-light met Sergio Corbucci-flair.
Uncle Buck (1989)
Lompe oom zorgt onverwacht voor neefjes. John Candy als hartverwarmende chaoot. Klassieke John Hughes-comedie vol ongemak, liefde en pannenkoeken. Kindvriendelijk én grof – in perfecte balans.
Uncommon Valor (1983)
Vietnamveteranen redden vermiste krijgsgevangenen. Patriottische explosie met Gene Hackman aan het hoofd. Pre–Rambo, vol schuldgevoel en kruit. Typisch jaren ’80: over-the-top, maar met hart.
Under Siege (1992)
Terroristen kapen oorlogsschip, maar kok is ex-commando. Steven Seagal bakt én vecht. “Die Hard op een boot” met Tommy Lee Jones als maniak. Stevig, strak, klassiek Seagal.
Under the Volcano (1984)
Alcoholische Britse consul doolt door Mexico op Allerzielen. John Huston verfilmt Malcolm Lowry’s stream-of-consciousnessroman. Albert Finney schittert. Zware symboliek, dronkenschap en existentiële wanhoop in zinderende zon.
Undici Giorni, Undici Notti (1987)
Italiaanse soft-erotiek met schrijfster die 100 minnaars wil voltooien. Pseudo-intellectueel en schaars gekleed. Joe D’Amato regisseert met roze bril. Cult in late-night cinemacirkels.
Uninvited (1988)
Killerkat met mutant erin ontsnapt op jachtboot. Pure jaren ’80-videoverhuurhorror. Slechte effecten, hysterisch script en ontploffende koppen. Camp van het hoogste kattenniveau. Miauw met gif.
Unlawful Entry (1992)
Ray Liotta als obsessieve agent die zich opdringt aan koppel. Thriller vol stalken, misbruik van gezag en glijdende schaal. Effectief en eng. Huiselijke veiligheid onder druk.
Up the Creek (1984)
Studententeams racen op wilde rivier. Dronken grappen, rubberboten en college-humor. Mix van Animal House en raftingreclame. Ranzig, flauw en vergeten – tenzij je erbij was.
Uptown Saturday Night (1974)
Sidney Poitier en Bill Cosby zoeken winnend lot na overval. Blaxploitation-komedie met klasse, humor en nachtleven. Politiek luchtig verpakt. Charmant tijdsdocument met veel soul.
Urban Cowboy (1980)
John Travolta ruilt discobal voor stierenrodeo. Countrymuziek, machocultuur en relatieproblemen in Texaanse danszaal. Zwoel en zadelvast. Begin van Urban Cowboy-renaissance in popcultuur.
Valerie and Her Week of Wonders (1970)
Tsjechische pubermeisje beleeft vampiers, seks en religie als puberteitsdroom. Surreële sprookjeshorror vol symboliek en sensuele beeldtaal. Prachtig én verwarrend. Cultparel uit Oost-Europa.
Valley of the Dolls (1967)
Drie vrouwen vallen ten prooi aan pillen, roem en depressie. Campklassieker vol soap, stijl en schuimbekkende monologen. Verval in technicolor. “Sparkle, Neely, sparkle!”
Vamp (1986)
Studenten zoeken stripperclub, vinden vampiers. Neon, horror en Grace Jones in surrealistische cultkomedie. Bloed en lipstick gemengd tot nachtclubnachtmerrie. Donker roze.
Vibes (1988)
Cyndi Lauper en Jeff Goldblum als paranormaal duo in Andes-avontuur. Quirky comedy met psychische krachten, slechte villains en Inca-energie. Flop, maar charmant uniek.
Vice Academy Part 2 (1990)
Sexy politieacademie met slapstick, weinig kleding en nog minder plot. Slecht geacteerd, over the top en cult in naam alleen. Pure late-night kabeltv.
Victor Victoria (1982)
Julie Andrews doet zich voor als man die zich voordoet als vrouw in Parijs. Blake Edwards regisseert elegante genderkomedie. Chique, muzikaal en ondeugend. “Le jazz hot!”
Victory (1981)
Voetbalwedstrijd in Nazi-kamp met Pelé, Stallone en Michael Caine. Oorlog meets sport meets ontsnappingsplan. Serieus én absurd. Cult met keepershandschoenen.
Videodrome (1983)
James Woods raakt verslaafd aan sadistisch tv-signaal. David Cronenberg’s nachtmerrie over media, controle en vlees. “Long live the new flesh.” Visionair, bizar en onrustbarend actueel.
Vigil (1984)
Nieuw-Zeelandse coming-of-age op afgelegen boerderij. Poëtisch, traag en visueel adembenemend. Mysterie en rouw in nat landschap. Stil drama met ongrijpbare schoonheid.
Virus (1980)
Gevaarlijk biologisch wapen vernietigt mensheid; Antarctica overleeft. Japans-Amerikaans rampspektakel met internationale cast. Episch en vaak absurd. De wereld eindigt met bevroren tranen.
Vital Signs (1990)
Geneeskundestudenten balanceren tussen studie, liefde en drama. Soapachtige ziekenhuisfilm zonder scherpe diagnose. Functioneel, maar oppervlakkig. Pre–ER, zonder echte hartslag.
Viva Las Vegas (1964)
Elvis en Ann-Margret dansen, zingen en flirten in gokstad. Auto’s, glitter en rock-’n-roll. Energie spat ervan af. Eén van Elvis’ leukste films.
Wake in Fright (1971)
Australische leraar strandt in outback, zinkt weg in drank en geweld. Intens en beklemmend. Doodlopende woestijnziel. Cultklassieker vol kangoeroes en moreel verval.
Walkabout (1971)
Twee kinderen verdwalen in Australische wildernis, geholpen door Aboriginal-jongen. Visueel poëtisch, spiritueel en tragisch. Nicolas Roeg regisseert tijdloze clash tussen culturen en volwassenwording.
Walking Tall (1973)
Waargebaseerd verhaal van sheriff die met knuppel opruimt onder criminelen. Rechtlijnige actie met morele ondertoon. Platteland, corruptie en vuisten. Stoer en volks.
Wall Street (1987)
“Greed is good.” Michael Douglas als Gordon Gekko: symbool van ’80s hebzucht. Oliver Stone’s kapitalismekritiek verpakt als stijlvolle beurs-thriller. Iconisch, scherp en tijdloos cynisch.
WarGames (1983)
Tiener hackt per ongeluk in Amerikaans raketsysteem. Koude Oorlog-spanning met computers, crisissimulatie en morele keuzes. “Shall we play a game?” Nerdy heldendom met boodschap.
Warlock (1989)
Tijdreizende heksenjager jaagt op Julian Sands als duivelse Warlock. Fantasyhorror met magie, middeleeuwse vloeken en vliegende mappen. Ouderwets occult, heerlijk over de top.
Warlords of the 21st Century (1982)
Mad Max-klone met olietrucks, leren pakken en anarchie. Ook bekend als Battletruck. Nieuw-Zeelandse toekomst zonder brandstof, maar met veel vaart. Cult voor wie nooit genoeg bandenrook krijgt.
Warning Sign (1985)
Biowapen lekt uit geheim lab, personeel wordt moordlustig. Medisch personeel sluit zich op. Spannend claustrofobisch B-filmpje vol ’80s paranoia. Precies tussen The Crazies en Outbreak.
Watchers (1988)
Genetisch gemanipuleerd superintelligent hondje ontsnapt samen met Corey Haim, gevolgd door monster. Gebaseerd op Dean Koontz. Rare mix van sentiment en gore. Cult-light.
Watchers II (1990)
Nieuwe hond, nieuw monster, zelfde lab. Sequel voegt weinig toe, maar biedt meer schoten, minder verhaal. Hondenhorror voor late videonacht.
Waterloo (1970)
Historisch epos met duizenden figuranten. Rod Steiger en Christopher Plummer als Napoleon en Wellington. Log, bombastisch en indrukwekkend gedetailleerd. Laatste ouderwetse oorlogsgrootproductie.
Wayne's World (1992)
Publiekstoegang-tv-nerds raken verzeild in commercie. Mike Myers en Dana Carvey breken door met “Schwing!” en “Party on!”. Slackerkomedie vol muziek en meta-humor. “We're not worthy!”
Wedlock (1991)
Toekomstgevangenis met explosieve halsbanden koppelt gevangenen. Rutger Hauer en Mimi Rogers ontsnappen. Low-budget actie met slimme premisse. Ondergewaardeerde videopareltje.
Weekend at Bernie's (1989)
Twee sukkels doen alsof hun dode baas leeft. Absurde slapstick vol zonnebrillen, stank en stijve ledematen. Macaber, cult en verrassend volhardend grappig.
Weird Science (1985)
Twee nerds creëren droomvrouw via computer. ’80s-fantasie vol hormonen, lightning en Kelly LeBrock. John Hughes mengt puberhumor met techno-magie. “She’s alive!”
Westworld (1973)
Androiden in wildwestpretpark slaan op hol. Michael Crichton’s voorloper van Jurassic Park. Yul Brynner als meedogenloze robotcowboy. Spanning, satire en sci-fi-pionierswerk.
What About Bob? (1991)
Bill Murray als neurotische patiënt die vakantie van zijn psychiater verstoort. Hilarisch, pijnlijk en perfect gecast. Richard Dreyfuss kookt langzaam over. Genadeloze komedie over controleverlies.
When Harry Met Sally... (1989)
Kunnen man en vrouw gewoon vrienden zijn? Meg Ryan en Billy Crystal praten, botsen en bloeien. Rob Reiner’s romantische meesterwerk. Orgasmelunch werd legendarisch.
When the Party’s Over (1992)
Vier huisgenoten delen liefdes, trauma’s en nachten in L.A. Sappige, ietwat vergeten karakterfilm met knipoog naar Reality Bites. Jeugd, keuzes, kater.
Where Eagles Dare (1968)
Britse en Amerikaanse spionnen infiltreren Nazi-fort in Alpen. Richard Burton en Clint Eastwood knallen zich een weg door list en dubbelspel. IJskoud spektakel.
Which Way Is Up? (1977)
Richard Pryor in drie rollen: arbeider, dominee en bedrieger. Seks, satire en soulfood. Chaotische remake van Italiaanse farce. Vloeiend, vulgair, vermakelijk.
White Dog (1982)
Hond is getraind om zwarte mensen aan te vallen. Shockerend antiracismeverhaal vermomd als dierenhorror. Samuel Fuller’s krachtigste statement. Jarenlang verboden in VS.
White Fang (1991)
Wilde wolf-hond vindt mensenvriend in Alaska. Disney verfilmt Jack London met Ethan Hawke. Prachtige natuurbeelden, hartverwarmend, sentimenteel en trouw aan de klassieker.
White Men Can’t Jump (1992)
Straatbasket, hustle en ego. Wesley Snipes en Woody Harrelson in sportkomedie vol trash talk, stijl en onderliggende frustratie. Basketbal als identiteitsspel.
Who’ll Stop the Rain (1978)
Vietnamveteraan sleept journalist in heroïnesmokkel. Antiheldendrama met Nick Nolte, op basis van Robert Stone’s roman. Rauw, nihilistisch en doordrenkt van desillusie.
Wholly Moses (1980)
Dudley Moore als tijdgenoot van Mozes in Bijbelse parodie. Flauw, oneerbiedig en vergeten. Probeert Life of Brian te zijn, mist het heilige vuur.
Who’s Harry Crumb? (1989)
John Candy als incompetente detective in vermommingen. Slapstick, idiote outfits en veel valpartijen. Luchtig, melig en onschadelijk plezier voor Candy-fans.
Who’s That Girl (1987)
Madonna helpt brave jurist via slapstick en chaos. Screwballcomedy uit de jaren ’80, maar dan met haar in het midden. Campy soundtrack redt het meeste.
Who’s That Knocking at My Door (1967)
Martin Scorsese’s debuut over katholiek schuldgevoel en seksuele hypocrisie. Harvey Keitel debuteert ook. Ruw, persoonlijk en stilistisch zoekend. Belangrijk begin.
Wildcats (1986)
Goldie Hawn coacht footballteam vol underdogs. Feministische onderstroom onder sportkomedie. Jonge Wesley Snipes en Woody Harrelson in bijrollen. “You can do it!”
Windwalker (1980)
Oude Cheyenne vertelt zijn levensverhaal. Zeldzame western met inheemse taal (Cheyenne en Crow). Spiritueel, traag, respectvol. Oudtestamentisch in tipi-vorm.
Without a Clue (1988)
Dr. Watson (Ben Kingsley) is het brein, Holmes (Michael Caine) slechts façade. Omkering van detectivetraditie met Britse knipoog. Slim, droog en geestig.
Witness (1985)
Amish-jongen ziet moord, Harrison Ford beschermt hem. Cultuurclash, romantiek en moraliteit in afgezonderde gemeenschap. Serene spanning en sterke sfeer. Peter Weir op topniveau.
Wong Fei Hung II: Nam Yee Tung Chi Keung (1992)
Jet Li keert terug als martial arts-legende. Prachtige choreografie, patriottisme en humor. Hongkong-actie op zijn sierlijkst. Bekend als Once Upon a Time in China II.
Working Girl (1988)
Tess McGill vecht zich omhoog in zakenwereld met schoudervullingen en lef. Melanie Griffith schittert. Carly Simon zingt. Feministisch sprookje met ambitie, haarlak en Wall Street-glans.
Worlds Apart (2008)
Deense jehovagetuige wordt verliefd op niet-gelovige. Coming-of-age in streng religieuze omgeving. Intiem, geloofwaardig en pijnlijk eerlijk. Moderne Romeo en Julia in wachttorencontext.
Xanadu (1980)
Rollerdisco-muze Olivia Newton-John helpt kunstenaar club te bouwen. Camp extravaganza met Electric Light Orchestra en Gene Kelly. Flop werd cult. Glitter, regenbogen en rolschaatsen.
Yellowbeard (1983)
Monty Python–achtige piratenparodie met chaos en bejaarde grappen. Graham Chapman leidt bont gezelschap. Te veel komieken, te weinig grappen. Toch eigen plek in culthoek.
You Better Watch Out (1980)
Ook bekend als Christmas Evil. Kerstobsessie verandert man in moordende kerstman. Langzaam, raar en psychologisch. Cultfavoriet voor wie Silent Night, Deadly Night te mainstream vindt.
Young Frankenstein (1974)
Mel Brooks parodieert Universal-horror met zwart-wit pracht en slapstickgoud. Gene Wilder schittert. “Puttin’ on the Ritz” met monster. Hilarisch én liefdevol eerbetoon. It’s alive!
Young Guns (1988)
Billy the Kid als rockster-outlaw. Emilio Estevez en vrienden knallen zich door de geschiedenis. Western met MTV-attitude. Jong, wild en gewapend.
Young Guns II (1990)
Op de vlucht, ondergedoken en op dodenlijst. Vervolg bouwt voort op mythevorming. Jon Bon Jovi levert soundtrack. Stijlvol, maar meer van hetzelfde. Billy leeft voort.
Young Sherlock Holmes (1985)
Tiener-Sherlock ontmaskert Egyptische cult in Victoriaans Londen. Visueel inventief, vroege CGI. Avontuurlijk, mysterieus en verrassend emotioneel. Harry Potter avant la lettre.
Youngblood (1986)
IJshockeydrama met Rob Lowe, Patrick Swayze en Keanu Reeves. Tiener groeit in sport én mannelijkheid. Bevroren clichés met charme, zweet en vechtpartijen op het ijs.
z0nt-penb(werktniet)
Onbekende of foutieve bestandsnaam. Geen herkenbare speelfilm. Graag bevestiging of correctie voor mogelijke verwerking.
Zapped! (1982)
Tiener krijgt telekinetische krachten en gebruikt ze voor meisjes en grappen. Scott Baio, rare dromen en veel BH’s. Puberfantasie in ongeremde jaren ’80-stijl.
Zardoz (1974)
Sean Connery in rode slip en snor vecht in post-apocalyptische utopie. John Boorman’s filosofische sci-fi-trip is onnavolgbaar bizar. “The gun is good.” Cultklassieker zonder weerga.
Zatôichi (1989)
Blinde samoerai keert terug in stijlvolle reboot. Beat Takeshi’s voorganger in deze versie is rechtlijniger. Klassieke zwaardactie met zenachtige rust. Japanse genre-iconiek.
Zelig (1983)
Woody Allen als kameleonfiguur die in elke tijdsgeest opgaat. Nepdocumentaire, stijlvol gemonteerd. Satirisch, slim en technisch baanbrekend. Forrest Gump avant la lettre.
Zoot Suit (1981)
Chicano-theaterstuk over Sleepy Lagoon-zaak. Muziek, protest en identiteit in LA. Edward James Olmos doorbreekt de vierde wand. Gestileerd en politiek geladen musicaldrama.